Facebookiin tarpeellinen uudistus – huijaamisesta tulee vaikeampaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Facebookiin tarpeellinen uudistus – huijaamisesta tulee vaikeampaa

Facebook on saanut pilkkanimen ”Fakebook” siellä jaettavan valheellisen tai vanhentuneen tiedon takia. Nyt yhtiö pyrkii puuttumana jälkimmäiseen ongelmaan.

Julkaistu: 29.6. 16:00

Uusi ilmoitusruutu on tarkoitettu harhaanjohtavan tiedon vähentämiseen palvelussa.

Lukuisat mainostajat boikotoivat parhaillaan Facebookia liian lepsusta puuttumisesta harhaanjohtavaan tietoon tai vihapuheeseen.

Ehkä kenties yllättävänkin osuvasti Facebook kertoi viime viikolla yhdestä keinosta harhaanjohtavan tiedon kitkemiseksi.

Facebookin mukaan palvelun käyttäjät alkavat ympäri maailman nähdä ilmoitusruudun, jos he yrittävät jakaa yli 90 päivän ikäistä uutisartikkelia. Ilmoitus kertoo, että uutinen on yli kolme kuukautta vanha ja antaa käyttäjän joko jatkaa tai peruuttaa jakamisen.

Vanhakin artikkeli on usein pätevä tiedonlähde ja voi antaa hyödyllisiä pohjatietoja nykyisten ja ajankohtaisten keskustelunaiheiden ymmärtämiseen. Facebookin mukaan uutisten julkaisijat ovat kuitenkin ilmaisseet huolensa vanhojen artikkelien jakamisesta uusina, mikä voi saattaa parhaillaan käsiteltävät aiheet väärään valoon.

Facebook sanoo sisäisissä tutkimuksissaan havaitun, että uutisartikkelin ajankohtaisuus on tärkeä tekijä siinä, mitä ihmiset päättävät lukea ja jakaa. Toinen uutisten luotettavuuteen vahvasti vaikuttava tekijä on niiden faktojen oikeellisuus. Facebook ei kuitenkaan tunnetusti ole tarkistanut lainkaan suomenkielisten uutisten faktoja.

Muitakin ilmoitusruutuja on luvassa. Facebook harkitsee näyttävänsä sellaista esimerkiksi päivityksissä, joissa on Covid-19-taudin mainitsevia linkkejä. Näkymä kertoisi tietoa linkin alkuperästä ja ohjaisi käyttäjiä viralliseen tietoon taudista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?