44-vuotiaan miehen puhelin soi tiistaiaamuna – soittaja oli Turku Energian robotti ilman lupaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

44-vuotiaan miehen puhelin soi tiistaiaamuna – soittaja oli Turku Energian robotti ilman lupaa

Julkaistu: 24.6. 7:00

1456 ihmistä ehti saada robottipuhelun. Energiayhtiön mukaan luvattomat puhelut johtuivat virheellisestä markkinointikannasta.

44-vuotias turkulaismies hämmästyi tiistaiaamuna puhelimen soidessa. Ruudulla näkyi soittajan numero, mutta ei nimeä. Soittaja ei kuitenkaan ollut ihminen, vaan robotti.

– Saman tien, kun painan ”vastaa”, niin alkaa tulla naisen puhetta. Juuri sellaista konemaista tallennusta, vaikka ääni onkin miellyttävä ja artikulointi selvää, mies kertoo IS Digitodaylle.

Soittaja esitteli itsensä Turku Energian robottipuheluksi ja sanoi haluavansa kertoa lisätietoja myynnissä olevista aurinkopaneeli- ja sähköautolatauspistokeratkaisuista.

Mies ihmetteli, miksi sai robottisoiton ilman että asiaan oli kysytty lupaa. Robottisoittaja pyysi lupaa pian asiansa esittelyn jälkeen.

 Saman tien, kun painan ”vastaa”, niin alkaa tulla naisen puhetta.

Mies oli puhelun jälkeen enemmän hämmästynyt kuin vihainen.

– Ei ärsyttänyt, koska en nyt yleensäkään ärsyynny kauheasti myyntipuheluista ja asia oli selkeän informatiivinen.

Kaikki eivät välttämättä suhtaudu asiaan yhtä leppoisasti. Viranomaiset ovat tulkinneet robottimyyntipuhelut rikolliseksi, kun suomalaisille alettiin myydä lehtitilauksia robottisoitoilla runsas vuosi sitten.

Erona perinteisestä puhelinmyynnistä robottipuhelut edellyttävät vastaanottajan suostumusta. Jos kuluttaja ei ole antanut niille suostumusta, soittava yritys rikkoo sähköisen viestinnän palveluista annetun lain suoramarkkinointia koskevia säännöksiä. Näiden noudattamista valvoo Tietosuojavaltuutetun toimisto, linjasivat kuluttaja-asiamies Katri Väänänen ja tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio vuosi sitten.

– Robotti ei voi toteuttaa varsinaista myyntiä tai markkinointia ellei siihen ole kuluttajan suostumusta, joka on annettu juuri tätä tarkoitusta varten. Suostumuksen pyytämistä ei saa esimerkiksi upottaa käyttö- ja sopimusehtoihin niin, ettei kuluttajalla ole todellista mahdollisuutta vaikuttaa suostumuksen antamiseen, Aarnio lausui.

Robottia voi käyttää markkinoinnin apuna esimerkiksi numeronvalinnassa, mutta langan toisessa päässä on oltava ihminen.

Turku Energian myyntijohtajan Harri Salon mukaan tiistaiaamuna aloitetussa robottisoittokampanjassa tapahtui virhe. Soittoja meni myös ihmisille, jotka eivät ole antaneet suostumusta robottisoittoihin.

Kyseessä oli markkinoinnin testikampanja, joka ehti tavoittaa 1456 kuluttajaa.

Salo vakuuttaa Turku Energian toiminnan perustuvan lakeihin ja asiakastyytyväisyyteen.

 Nyt valitettavasti näyttää vahvasti siltä, että markkinointikantamme on ollut virheellinen.

– Nyt valitettavasti näyttää vahvasti siltä, että markkinointikantamme on ollut virheellinen. Kun saimme tästä tiedon, keskeytimme välittömästi robottipuhelukampanjan, Salo sanoo.

Virhesoittoja on Salon mukaan tapahtunut ”ainakin yksi, mahdollisesti useampia”. Hän vakuuttaa, että asia käydään läpi talon sisällä ja kumppanien kanssa.

Siitä olemme varmaan samaa mieltä, että robottipuhelut tarvitsevat etukäteen annettavan hyväksynnän ja nyt soittoja on mennyt ihmisille, jotka eivät hyväksyntää ole antaneet?

– Kyllä. Olemme pahoillamme siitä, jos kampanja on soittanut henkilöille, jotka eivät ole antaneet lupaa robottipuheluille.

Onko kampanjointia tarkoitus jatkaa, kun tietokanta on saatu kuntoon?

– Tämä robottikampanja on vain yksi markkinointitoimenpiteemme ja se on uusi toimintatapa meillä. Nyt haemme tuloksia siitä, onko tämä hyvä tapa ja miten se vaikuttaa asiakastyytyväisyyteemme.

Tämä kampanja keskeytyi lyhyeen. Saitteko tästä riittävän määrän dataa päättääksenne jatkosta?

– Tärkeintä on, että varmistamme kannan olevan sellainen, että voimme toimia lain ja asetusten mukaisesti. Toinen on se, että mietimme, miten viesti tavoittaa ihmiset ja miten se vaikuttaa asiakastyytyväisyyteen.

Salo vakuuttaa, että robottipuhelut lopetetaan, jos asiakkaat kokevat ne kiusallisiksi.

Miten rakennatte tietokannan, jossa ovat robottipuheluihin suostuvat ihmiset? Tämä tietohan pitää saada muulla tavalla kuin robottipuheluilla.

– Ihmisten pitää tosiaan etukäteen antaa siihen suostumus. Silloin käytämme alihankkijan tietokantaa, jossa on varmistuttu, että näin on tapahtunut [suostumus annettu].

Minkä kokoinen tietokanta on? Myytte maanlaajuisesti. Miten suuri joukko ihmisiä on saamassa puhelun?

– Ei ole saamassa. 1456 kuluttajaa sai puhelun. Lisää puheluja ei tule tässä vaiheessa, koska olemme keskeyttäneet kampanjan.

– Nyt teemme päätökset talon sisällä ja kumppaneiden kanssa. Siinä päätämme, jatketaanko ja jos, niin millä tavalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?