Taksi Helsinki tallensi matkustajien puheet – sai sakot

Tietosuojavaltuutetun toimisto totesi Taksi Helsingin rikkoneen gdpr-asetusta eri tavoin ja määräsi yhtiölle seuraamusmaksun.

Taksi Helsingin autoissa kerrottiin kameravalvonnasta, mutta ei äänen tallentamisesta.

1.6.2020 12:34

Taksiyhtiö Taksi Helsinki sai Tietosuojavaltuutetun toimistolta perjantaina 72 000 euron seuraamusmaksun Euroopan unionin yleisen tietosuoja-asetuksen, eli gdpr:n rikkomisesta. Päätöksen mukaan ongelmat liittyivät viime kesänä käyttöön otettuun kameravalvontajärjestelmään, joka tallensi kuvan lisäksi ääntä.

Toimiston mukaan yhtiö ei arvioinut järjestelmään liittyvän henkilötietojen käsittelyn lainmukaisuutta tietosuoja-asetuksen edellyttämällä tavalla. Esimerkiksi äänen tallentamisesta ei kerrottu takseissa olleissa ilmoituksissa. Lisäksi niistä puuttui tieto, mistä asiakkaat olisivat voineet saada tämän tiedon.

Taksi Helsingin mukaan äänitietojen käsittelyssä oli kyse järjestelmän asennuksen yhteydessä tapahtuneesta erehdyksestä. Jokaisen auton kamerajärjestelmä pitää asentaa erikseen autokohtaisesti. Tallennuksesta ei kerrottu asiakkaille, koska yhtiö ei itsekään tiennyt siitä.

– Se oli virhe. Kamerajärjestelmässä on on/off-nappi, ja asennusfirman toisessa työpisteessä eräs työntekijä laittoi sen virheellisesti päälle. Se ei ollut tarkoitus, vakuuttaa Taksi Helsingin toimitusjohtaja Jari Kantonen.

Apulaistietosuojavaltuutettu Anu Talus katsoi, ettei äänitietojen käsittely ollut tietosuoja-asetuksen tietojen minimoinnin periaatteen mukaista. Hän määräsi Taksi Helsingin varmistamaan, että äänitietojen käsittely ilman asiallisia perusteita lopetetaan välittömästi.

Kantosen mukaan näin on jo tehty, kun asia huomattiin viime syksynä. Vahingossa kerätyillä äänitiedoilla ei ole myöskään tehty mitään ja ne on hävitetty. Ääntä tallennettiin vain paikallisesti niissä autoissa, joissa asetus oli päällä.

Matkustajien puheita ei siis löydy netistä joltakin palvelimelta?

– Ne eivät menneet minnekään, Kantonen vastaa.

Hän myös huomauttaa, että äänen tallennuksen takia yhtiö kävi läpi kaikki yli 500 autoaan varmistaakseen, että kaikissa on oikeat asetukset.

Päätöksestä valitetaan

Apulaistietosuojavaltuutettu Talus löysi Taksi Helsingin toiminnasta muitakin tietosuojaongelmia. Hänen mukaansa yhtiö ei ollut esimerkiksi tehnyt tietosuoja-asetuksen mukaisia vaikutustenarviointeja ennen henkilötietojen käsittelyn aloittamista. Arviointi olisi pitänyt tehdä turvakameravalvonnasta, sijaintitietojen käsittelystä sekä kanta-asiakasohjelman yhteydessä harjoitetusta automaattisesta päätöksenteosta ja profiloinnista, Talus katsoo.

Toimitusjohtaja Jari Kantonen ei ole valmis vielä kommentoimaan päätöstä muuten kuin äänen tallennuksen osalta. Yhtiön asiantuntijat analysoivat päätöstä.

– Käymme sen läpi, että miltä osin meillä on tässä korjattavaa.

Päätöksestä joka tapauksessa valitetaan hallinto-oikeuteen. Kantonen ei ota kantaa siihen, onko määrätty 72 000 euron maksu liian suuri, vai eikö maksua olisi pitänyt määrätä ollenkaan.

Tietosuojavaltuutetun toimisto määräsi ensimmäiset gdpr-rapsunsa aiemmin toukokuussa. Seuraamusmaksun saivat Posti, Kymen Vesi ja yksi nimeämätön yritys.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?