Yli miljoonan suomalaisen bonus­kortti­tiedot siirtyvät Latviaan – emoyhtiö myöntää nyt, että viestinnässä oli parantamisen varaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Yli miljoonan suomalaisen bonus­kortti­tiedot siirtyvät Latviaan – emoyhtiö myöntää nyt, että viestinnässä oli parantamisen varaa

Pins-kortti kuvituskuvassa.

Julkaistu: 23.5. 1:57

Air Baltic korostaa, että Pins-ohjelman jäsenet voivat lopettaa jäsenyytensä milloin tahansa.

Etukorttiyritys Pins Finland kertoi asiakkailleen aiemmin tällä viikolla siirtävänsä näiden henkilötiedot latvialaiselle Loyalty Services -yhtiölle, joka on lentoyhtiö Air Balticin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö.

Ilta-Sanomiin yhteyttä ottaneen lukijan mukaan ilmoitus asiasta saapui vasta tiistaina 19. toukokuuta, jolloin viestin mukaan oli myös viimeinen päivä vastustaa tietojensa siirtämistä. Pins antoi kuitenkin myöhemmin asiakkailleen lisäaikaa vastustaa tietojen siirtoa ja lopettaa jäsenyys 18. kesäkuuta asti.

Air Baltic kertoo Ilta-Sanomille sähköpostitse, että Pins-ohjelma on Suomessa suosittu ja sillä on täällä noin 1,2 miljoonaa jäsentä. Yhtiö myöntää, että sen asiakasviestinnässä saattoi tässä tapauksessa olla parantamisen varaa.

– Vaikka olimme ennakoivia aikeidemme suhteen ja tarjosimme asiakkaillemme läpinäkyvyyden, olemme samaa mieltä siitä, että jotkut asiakkaat ovat voineet ymmärtää alkuperäisen kirjeen eri tavalla. Siksi lähetimme eilen (torstaina) päivitetyn ilmoituksen siirtopäivämäärän jatkamisella, korostaen sitä, että jäsenet voivat lopettaa jäsenyytenä milloin tahansa, Air Balticin englanninkielisessä vastauksessa todetaan.

Loyalty Services -yhtiö on Air Balticin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö.

Yhtiö vakuuttaa toimineensa hyvän hallinnon periaatteiden mukaan ja ilmoittaneensa asiasta etukäteen asiakkaille.

– Asiakkailla on oikeus henkilökohtaisiin tietoihinsa EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen perusteella, ja me kunnioitamme sitä täysin. Jäsenet voivat lopettaa jäsenyytensä milloin tahansa – ennen tai jälkeen siirron. Määritelty määräaika oli siirtopäivä ja toimi pääasiallisesti ilmoituksena siitä, milloin tiedot siirretään laillisesti.

– Ryhdyimme toimenpiteisiin varmistaaksemme, että siirto on yleisen tietosuoja-asetuksen mukainen. Siirrosta ilmoittaminen asiakkaille, joita tiedot koskevat, oli myös yksi näistä askelista. Yleinen tietosuoja-asetus ei kiellä liiketoiminnan siirtämistä. Jos sellainen rajoitus olisi olemassa, mikään fuusio/hankinta ja minkään yrityksen tai yritysryhmän uudelleenorganisointi ei olisi mahdollinen.

Air Balticin mukaan henkilötietoja siirrettiin Pins-ryhmän yhtiöiden sisällä, jotta ohjelmaa voidaan hallinnoida tehokkaammin. Loyalty Services -yhtiö pyörittää Latvian Pins-ohjelmaa, ja palvelun ehdot pysyvät siirrosta huolimatta samoina.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?