Final Fantasy VII: Remake antaa minkä lupaa – rakastettu tarina sai ansaitsemansa uudelleensyntymän - Digitoday - Ilta-Sanomat

Final Fantasy VII: Remake antaa minkä lupaa – rakastettu tarina sai ansaitsemansa uudelleensyntymän

FF7: Remake on loistava ensimmäinen osa uudelleen luodusta klassikkopelistä.

Final Fantasy VII:n päähenkilöitä: nyrkkejään käyttävä Tifa-neiti, tarinan sankari Cloud ja röyhkeä vastarintaliikkeen johtaja Barret.­

11.4.2020 16:00

Pitkä odotus on ohi. Final Fantasy VII, japanilaisen Square Enixin roolipelisarjan ikonisin osa on saanut päivityksensä Final Fantasy VII: Remaken muodossa. Peli julkaistiin Playstation 4:lle 10. huhtikuuta.

Vaikka elämme retropelien ja nostalgian täyttämää kulta-aikaa, ei alun perin kolmen cd:n kokoisena pakettina vuonna 1997 ilmestynyt FF7 nauti samanlaista uudelleenpeluuarvoa kuin vaikkapa moni klassinen 2d-tasohyppely tai seikkailupeli.

Osittaisilla 3d-grafiikoillaan se oli ilmestyessään vallankumouksellinen, mutta tänä päivänä pelin ulkoasua voisi kuvailla piikikkääksi ja laatikkomaiseksi. Myös nykystandardin mukainen puhuttu dialogi loisti poissaolollaan, eivätkä tuolloin komeat välianimaatiotkaan näytä enää oikein miltään.

Hyvää

  • Erinomainen uusintaotos rakastetusta tarinasta

  • Yksityiskohtainen ja uskottava maailma

  • Ääninäyttely

Huonoa

  • Kohtalaisen lyhyt kesto ja seuraavan osan odotus

  • Taistelusysteemin heikkoudet

  • Yleinen tummuus vaikeuttaa pelattavuutta päivänvalossa

Pelin päähenkilö on piikikkäästä tukastaan ja valtavasta miekastaan tunnettu Cloud. Taka-alalla vastarintaliikkeen taistelija Jessie.­

FF7 oli joka tapauksessa pieni ihme. Se oli monimutkainen tarina Cloud Strifesta, planeetan luonnonvaroja ryöstävän korruptoituneen Shinra-korporaation mako-energian avulla luomasta supersotilaasta, joka kääntyy luojiaan vastaan.

Pelin edetessä päähenkilön kova kuori pehmeni ja persoona kasvoi, ja samalla kasvoi pelaajan kiintymys Cloudia ja muita hahmoja kohtaan.

FF7 oli edelläkävijä myös pelimekaniikan, erityisesti taistelujen, suhteen. Vaikka taistelut olivat edellisten osien tapaan vuoropohjaisia, peli toi mukanaan useita uusia elementtejä, jotka myöhemmin vakiintuivat Final Fantasy -sarjan perusominaisuuksiksi.

Aseita ja varusteita pystyi päivittämään materialla, vastustajat viimeistelemään voimakkailla limit break -hyökkäyksillä ja tarvittaessa apuun voi kutsua summon-hirviön, esimerkiksi jäätävän Shivan tai tulisen Ifritin.

Pelaajan rinnalla taisteleva Shiva-hirviö näyttää nyt paremmalta kuin koskaan.­

Vuoden 1997 Final Fantasy VII on nähnyt parhaat päivänsä jo kauan sitten. Sen kiistaton klassikkostatus tai sitä kohtaan muodostuneet tunnesiteet eivät oikeuta ensimmäisen Playstationin kaivamista ullakon pölykerroksen alta.

Tästä syystä uudelleenversiointi on enemmän kuin tervetullut ja odotettu. Final Fantasy VII: Remake on alusta asti uudelleen luotu klassikko, ei siis vain graafisesti päivitetty versio vuoden 1997 pelistä.

Jo sen aloituskohtaus on tunteikas nostalgiatrippi, jonka tekijät ovat pysyneet äärettömän uskollisina alkuperäisteokselle musiikkia myöten. Ikoniset kohtaukset ja tapahtumapaikat – suoraan tapahtumien sydämeen sukeltava junapakoaloitus tai kukkien kirkko – ovat lähes identtisiä. Tapahtumien järjestys, esineet ja summonit, suuri osa npc-hahmoista ja tekstikuvauksista tuntuvat niin samanlaisilta.

Aerithin ja Cloudin kohtaaminen raunioituneessa kirkossa on yksi pelin mieleen painuneimpia kohtauksia.­

Pelin graafinen toteutus on mykistävä. Jokainen alkuperäisen pelin yksityiskohta on nyt kuin maagisesti eloon kuvitettu. Ympäristön tutkiminen ja taistelut sulautuvat saumattomasti toisiinsa, eikä peruspelin ja välianimaatioiden välillä ole kuin hiuksenhieno ero.

Ääninäyttelystä vastaa taitava huippuluokan joukko, josta osan pelaaja saattaa tunnistaa Hollywoodista. Pelin keskiössä on kuitenkin tarina – vangitseva, sydäntä lämmittävä, dramaattinen ja jännittävä tarina.

Final Fantasy VII: Remake on pelkkää juhlaa niille pelaajille, jotka rakastivat alkuperäistä. Ainoastaan sen taistelusysteemi saattaa saada aikaan irvistyksen. Taistelut käydään pelisarjan uudempien osien tapaan aktiivisesti. Pelaajalle annetaan kolme vaihtoehtoa: helppo, normaali ja klassinen.

Ympäristön yksityiskohdissa ei ole säästelty, mutta usein peli on sävyltään niin tumma, että päivänvalossa pelaaminen on hankalaa.­

Normaalissa taistelutilassa pelaaja kontrolloi yhtä hahmoa kerrallaan tekoälyn ohjatessa muita. Tässä tapahtuu niin paljon, että kentällä juoksevien hahmojen perässä pysyminen on hankalaa ja kaikkeen on vaikea kiinnittää huomiota samaan aikaan.

Lähimmäksi alkuperäistä pääsee klassikkotila, joka ei nimestään huolimatta ole klassista nähnytkään. Siinä pelaaja antaa kaikki hahmot tekoälyn ohjattavaksi ja puuttuu tilanteeseen vain, kun parhaaksi näkee. Se tuntuu jopa tarpeettoman helpolta ja pelaajasta tulee sivustakatsoja.

Taistelusysteemin erikoisuuksien lisäksi pelissä ei ole paljoakaan sellaista, mistä FF7:n ensimmäisen version fanit eivät pitäisi. Niille, jotka eivät ole aiemmin Final Fantasy -pelejä pelanneet, Remake on helppo sukellus pelisarjaan. Lyhyesti sanottuna se tuntuu modernilta roolipeliseikkailulta ja on hyvin lähellä esimerkiksi sarjan toiseksi uusinta peliä, Final Fantasy XV:ta.

Lähes koko kestonsa osalta dystooppiseen ja cyberpunkahtavaan Midgarin kaupunkiin sijoittuva peli on tunnelmaltaan ja värimaailmaltaan niin synkeä, että se on parhaimmillaan pimeässä pelattuna.

Eräänlaisten laattojen päälle rakennettu kaupunki ja varsinkin laattojen alapuolella sijaitsevat slummit on mallinnettu niin yksityiskohtaisesti, että tiukasti rajatunkin maailman tutkiminen tuntuu innostavalta ja autenttiselta kokemukselta.

Laajennettu ja ansaitsemansa kasvojenkohotuksen saanut tarina koskettanee nuorempia pelaajia siinä missä vanhempiakin, eikä muutamilta ylitsevuotavan tunteellisilta hetkiltäkään vältytä.

Pelihahmojen taustaan tutustutaan takaumien avulla. Niiden tunnelma on onnistuttu säilyttämään hienosti alkuperäistä peliä kunnioittavana.­

Eniten pelaajia tulee harmittamaan se, että nyt julkaistu Final Fantasy VII: Remake on oikeastaan vasta ensimmäinen osa uusintateosten vielä toistaiseksi nimeämättömän mittaisessa ketjussa. Se on kestoltaan vain alkuperäisen pelin ensimmäisen neljänneksen mittainen ja jos muutamia erikoisia sivutehtäviä ei oteta lukuun, peli myös etenee lähes täysin lineaarisesti, kuin putkea pitkin. Iso osa maailmaa jää nähtäväksi seuraavissa osissa ja samoin moni tuttu hahmo vasta odottaa peliin saapumistaan.

Vaikka pelin kesto, kaikki sivutehtävät ja näpertely huomioon ottaen, on vain muutamia kymmeniä tunteja, jokainen niistä tuntuu maagisesta ja nautinnolliselta.

Pelin maisemat ovat paikoittain jopa elokuvallississa mittasuhteissa.­

Seuraavan uusintaosan julkaisuajankohtaa ei ole vielä paljastettu. Jos FF7 Remaken ensimmäisen osan synnyttämät odotukset palkitaan, on luvassa vielä vaihtelevia ja vähemmän masentavia ympäristöjä, sekä paljastuksia päähenkilö Cloudin yhteydestä pelin lähes yhtä ikoniseen pääpahis Sephirothiin.

Pitkä odotus alkaa uudestaan.

Useissa kohtauksissa nähdään erikoisia ja mieleenpainuvia elementtejä, kuten vaikkapa aidalla etenevä kissojen kulkue.­

Final Fantasy VII: Remake

Julkaisija: Square Enix, 2020.

Saatavilla: Playstation 4

Ikäraja: (PEGI): 16

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?