Koronakuorma oli liikaa – Netflix kaatui - Digitoday - Ilta-Sanomat

Koronakuorma oli liikaa – Netflix kaatui

Netflix-vikailmoituksissa nähtiin raju piikki eilisiltana. Myös sen asiakaspalvelu on ruuhkautunut. Kuvakaappaukset Downdetector-palvelusta ja Netflixin asiakaspalvelusivuilta.

Julkaistu: 26.3. 9:17

Netflix oli nurin keskiviikkoiltana. Asiakaspalvelu on ruuhkautunut.

Suoratoistopalvelu Netflix kaatui keskiviikkoiltana. Videoiden katselu ei onnistunut lainkaan sen enempää sovelluksen kuin nettisivujen kautta jonkin aikaa. IS Digitoday havaitsi asian sosiaalisen median käyttäjien ilmoituksista.

Asiasta myös kirjoittaneen The Independentin mukaan pahiten oli jumissa palvelun katselu web-selaimella. Jotkut käyttäjät pystyivät katsomaan Netflixiä puhelin- tai äly-tv-sovelluksilla.

Nettipalveluiden toimivuudesta raportoivan Downdetectorin mukaan etenkin Euroopassa nähtiin huikea piikki vikailmoituksia keskiviikkoiltana. Ilmoituksia tuli myös Yhdysvalloista, mutta ei yhtä paljon.

Vika korjautui illan aikana, ja palvelun pitäisi toimia nyt normaalisti. Netflixin asiakaspalvelusivuilla on kuitenkin ilmoitus siitä, että puhelin- ja chat-tuki ovat ruuhkautuneet.

Netflix ilmoitti viime viikolla heikentävänsä kuvanlaatuaan Euroopassa internetin toiminnan turvaamiseksi. Myöhemmin samoin ilmoittivat toimivansa myös Youtube, Amazon Prime, Facebook ja Instagram.

IS Digitoday on kysynyt Netflixiltä, kompensoiko se kuvanlaadun heikentämisen asiakkaille, jotka maksavat uhd-tarkkuudesta. Yritys ei ole vastannut kyselyyn.

Suomalaiset teleoperaattorit kertoivat alkuviikosta, että video muodostaa tällä hetkellä noin 70 prosenttia niiden verkkoliikenteestä. Suurimmat kuormituspiikit ovat iltaisin, kun ihmiset aloittavat suoratoistopalveluiden käytön.