Kommentti: Puhelinhuijari soitti, ja kävimme erikoisen keskustelun – nyt on etätytöläisen oltava tarkkana - Digitoday - Ilta-Sanomat

Kommentti: Puhelinhuijari soitti, ja kävimme erikoisen keskustelun – nyt on etätytöläisen oltava tarkkana

Julkaistu: 18.3. 7:00

Teknisen tuen huijauksella on nyt helppo iskeä etätyöläisiin, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen.

– Hello, I’m calling from Microsoft tech support.

Näin alkoi puhelu, joka tuli suomalaisesta – väärennetystä – puhelinnumerosta. Soittajan ääni oli murrettua englantia.

Kyseessä oli tech support -huijari. Mies, joka kertoi tietokoneessani olevan jotain vikaa, ja että hänen tehtävänsä Microsoftin asiantuntijana on ratkoa nämä ongelmat.

Klassinen tech support scam eli teknisen tuen huijaus siis. Nämä huijarit tyhjentävät ihmisten pankkitilejä pyytämällä uhria asentamaan tietokoneelle etähallintaohjelman. Pahimmassa tapauksessa mukana menevät myös henkilötiedot käytettäväksi ties mihin.

Kun kohteliaasti puhunut mies oli esitellyt asiansa, kysyin, miksi hän tekee mitä tekee.

– Nyt en ymmärrä? Teen mitä?

– Huijaat ihmisiä. Yrität houkutella heidät asentamaan tietokoneelleen ohjelmiston ja viedä heiltä heidän rahansa, vastasin.

– Miten nukut yösi? Paljonko sinulle itsellesi jää käteen, kun työskentelet järjestäytyneelle rikollisuudelle? Eikö sinua hävetä viedä vanhoilta ihmisiltä heidän rahojaan, jatkoin.

Mies piti tarinastaan kiinni. Hän väitti olevansa Microsoftilta. Hän ei ymmärtänyt, mistä puhuin.

Kysyin useampaan kertaan. Etsin tapaa vedota hänen omatuntoonsa. En löytänyt sitä. Hän vakuutti kivenkovaa olevansa Microsoftilta.

Hänelle olin ainoastaan yksi tavallista hankalampi asiakas. Jonka rahat tosin jäivät viemättä.

Teknisen tuen huijarien ajoitus ei voisi olla parempi.

Koko Suomi ja Eurooppa on ajettu etätöihin. Moni on etätöissä ensimmäistä kertaa, eikä välttämättä edes tunne firmansa mikrotukikäytäntöjä.

Etäyhteydet huojuvat kuorman alla, ja tekniikka toimii miten toimii. Soitto mikrotuesta saattaa tuntua siis hyvinkin luonnolliselta asialta. Ja näyttäähän se tulevan suomalaisesta numerosta.

 Soitto mikrotuesta saattaa tuntua hyvinkin luonnolliselta asialta.

Tähän väliin neuvo: Microsoft ei soita sinulle kotiin. Jos saat soiton oikeasta mikrotuesta heidän tulisi tietää, kuka olet, missä firmassa työskentelet ja mistä organisaatiosta on kyse. Firman mikrotuki saattaa haluta tehdä asioita koneellesi, mutta henkilökohtainen tietokoneesi ei kiinnosta ketään rehellistä ihmistä.

Entäpä puhelun päätös? ”Microsoft-mies” piti kiinni tarinastaan. Vähän aikaa hakattuani päätäni seinään päädyin toteamaan näin:

– Minä päätän tämän puhelun nyt. Toivon sinulle kaikkea hyvää ja haluaisin, että löydät paremman tavan elättää itsesi ja mahdollisen perheesi. Hyvää jatkoa.

En usko saavani uutta puhelua ihan heti.