Edessä useita viikkoja etätyötä: Näin teet kotona työskentelemisestä tehokasta ja mukavaa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Edessä useita viikkoja etätyötä: Näin teet kotona työskentelemisestä tehokasta ja mukavaa

Yhä useampi joutuu tekemään töitä kotoa käsin todennäköisesti vielä pitkään. Niinpä etätyöstä kannattaa tehdä mahdollisimman sujuvaa ja miellyttävää.

17.3.2020 7:00

Moni meistä saattaa joutua elämässään ensimmäistä kertaa tekemään etätöitä mahdollisesti jopa useita viikkoja. Kotona työskentely on monella tavalla hyvin erilaista kuin toimistolla, ja voi vaatia totuttelua. Omassa työpisteessä on yleensä helpompaa keskittyä itse työn tekemiseen, ja toisaalta taas työpaikalla tuttujen työkavereiden seura voi tuoda kaivattuja taukoja.

Kotona taas ympärillä ovat kodin askareet ja viihde, jotka voivat häiritä keskittymistä. Etätyö voi myös joistakin vaikuttaa yksinäiseltä.

Kokosimme muutamia vinkkejä sujuvampaan etätyöhön. Niistä kaikkia tuskin voi tai tarvitsee noudattaa, mutta niistä voi olla apua, varsinkin jos etätöitä joutuu tekemään pitkään.

  1. Lähde töihin. Älä siirry tietokoneen ääreen pyjamassa, vaan tee normaalit aamurutiinit ja pukeudu. Tämä auttaa keskittymään työtehtäviin.

  2. Luo oma työpaikka. Parhaimmillaan työpiste on etäällä esimerkiksi keittiöstä ja televisiosta ja muista mahdollisesti kotona keskittymistä häiritsevistä asioista. Oma työpiste auttaa myös keskittymään työhön.

  3. Laadi aikataulu. Noudata työaikoja, sillä tietty rakenne tai aikataulu auttaa pitämään ajatukset kasassa.

  4. Työkalut kuntoon. Todennäköisesti moni tekee kotonaan työtä kannettavalla. Tuo mahdollisuuksien ja tarpeen mukaan työstä erillinen näppäimistö ja hiiri, ja harkitse erillisen näytön kytkemistä kannettavaan.

  5. Kotikin voi olla maisemakonttori. Oma työpiste kannattaa sijoittaa ikkunan lähelle, jotta voit välillä irrottaa katseesi näytöstä ja vilkaista vähän kauemmas. Avarampi näkymä voi rauhoittaa ja antaa ajatuksille tilaa. Fokuksen irrottaminen näytöstä tekee hyvää myös silmille.

  6. Muista liikkua. Niin sanotut hissipöydät ovat työpaikoilla yhä yleisempiä, mutta harvalla on kotonaan työpöytää, jonka voi välillä säätää seisontakorkeudelle. Pieni liikunta on kuitenkin hyväksi. Itselleen voi kehittää esimerkiksi liikuntarutiinin, ja tehdä tietyt voimisteluliikkeet tiettyihin aikoihin. Jos toiminta on etukäteen suunniteltu, niin sen miettiminen ei häiritse keskittymistä työhön.

  7. Käy ulkona lounaalla, tai ainakin ulkona.

  8. Syö säännöllisesti. Kotona on helppo unohtaa ruokailu, kun ei tule lähdettyä sinne työpaikan ravintolaan. Toisaalta on helppoa myös puputtaa välipaloja jatkuvalla syötöllä, mikä ei sekään ole hyväksi."

  9. Neuvottele sähköisesti. Esimerkiksi videoneuvottelut voivat olla käytännöllisiä työkaluja. Chattiohjelmat ja vanhat kunnon puhelinsoitot esimiehille voivat auttaa pitämään oman työn oikeassa suunnassa.

  10. Pidä yhteyttä myös työkavereihin. Yksin kotona työskentely voi tuntua ajan mittaan yksinäiseltä ja ikävältä, kun työkavereihin ei tavalliseen tapaan pääse törmäämään kahviautomaatilla. Olennainen osa työelämää on myös satunnaisissa jutusteluissa vaihdettu epävirallinen tieto. Kannattaa siis pitää sosiaalisia yhteyksiä yllä edes sähköisesti chattikanavilla tai yhteisöpalvelujen kautta.

  11. Musiikki auttaa. Toisin kuin toimistolla, voi kotona yksin kuunnella musiikkia tai radiota kaiuttimista. Jos tämä ei onnistu, niin ainakin käyttöön voi ottaa parhaat kuulokkeensa. Jos lapsetkin ovat kotona päiväkodista tai koulusta, vastamelukuulokkeet voivat olla jopa tarpeen.

  12. Pomo valvoo kotonakin. Pidä mielessä, että työnantajasi saattaa pystyä tarkkailemaan tekemisiäsi, kun olet kytkeytyneenä työpaikkasi verkkoon. Varo siis nauttimasta töihin liittymättömästä sisällöstä tavoilla, jotka voivat suututtaa pomon – tai jopa vaarantaa tietoturvasi. Älä tuijota Youtube-videoita yksi toisensa perään tai vieraile aikuisviihdesivuilla.

Vinkkejä on kerätty muun muassa Ars Technica -, ZDnet -, Time - ja NPR -verkkojulkaisuista.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?