Oletko aina kuullut musiikin väärin? Jenny Strömberg, 45, uskoo näin, lopetti valtion sijoittajana ja siirtyi teknologiafirman pomoksi - Digitoday - Ilta-Sanomat

Oletko aina kuullut musiikin väärin? Jenny Strömberg, 45, uskoo näin, lopetti valtion sijoittajana ja siirtyi teknologiafirman pomoksi

Ruotsalainen Jenny Strömberg vetää henkilökohtaista äänenmuokkausta tekevää Audiodo-yritystä.

Ruotsalainen Jenny Strömberg vetää henkilökohtaista äänenmuokkausta tekevää Audiodo-yritystä.

Julkaistu: 30.11. 7:00

Ruotsalainen Audiodo-startup tekee teknologiaa, joka tuo musiikin kuultavaksi yksilöllisesti sellaisena kuin se on tarkoitettukin.

Jokaisen ihmisen kuulo on yksilöllinen, mutta silti kaikille soitetaan musiikkia samalla tavalla. Lopputulos on se, että kaikki kuulevat sen hieman eri tavoin.

Tämä on asetelma, joka poiki aivan uudenlaisen tekniikan. Sellaisen, että se tempaisi mukaan jopa Ruotsin valtion riskisijoitusyhtiössä useamman vuoden työskennelleen sijoittajan, eteläruotsalaisesta Ronnebystä kotoisin olevan Jenny Strömbergin, 45. Nyt hän työskentelee malmöläisen Audiodon toimitusjohtajana.

45-vuotias Strömberg työskenteli aiemmin sijoittajana Ruotsin valtion palveluksessa.

45-vuotias Strömberg työskenteli aiemmin sijoittajana Ruotsin valtion palveluksessa.

Yhtiön päätuotteessa eli Personal Soundissa on kyse henkilökohtaisista ääniprofiileista, jotka sisällytetään kuulokkeiden mukana tulevaan kännykkäohjelmistoon. Kun kuulokkeet otetaan käyttöön, ohjelmistolla voi tehdä itselleen kuulotestin, jossa toistetaan ääniä eri voimakkuuksilla ja taajuuksilla. Tulosten perusteella käyttäjälle räätälöidään henkilökohtainen ääniprofiili, jonka avulla musiikkia muokataan.

Strömberg istui sijoittajan edustajana Audiodon hallituksessa kahden vuoden ajan. Toimitusjohtajaksi hän siirtyi kolme kuukautta sitten.

Audiodon bisnesidea oli niin hyvä, että paljon nähnyt sijoittaja päätti tarttua tilaisuuteen ja lähteä vetämään nopeasti kasvavaa startupia tilaisuuden tarjouduttua.

– Kyllä vain, Strömberg naurahtaa paksulla skånelaisaksentilla Slush-tapahtumassa.

Ensimmäisenä tekniikka on tullut käyttöön Skullcandyn ANC Crusher -kuulokkeisiin, joissa jutun kirjoittaja on todennut tekniikan toimivan erinomaisesti. Kuulokkeista on tulossa erillinen testi lähiaikoina.

Sovellus laatii kuuntelijalle yksilöllisen ääniprofillin kuulokkeisiin kummallekin korvalle. Kuvakaappaus Skullcandyn puhelinsovelluksesta.

Sovellus laatii kuuntelijalle yksilöllisen ääniprofillin kuulokkeisiin kummallekin korvalle. Kuvakaappaus Skullcandyn puhelinsovelluksesta.

Yhtiö kertoo palautteen olevan ”ylitsevuotavan positiivista”.

– Sitä käyttävät ihmiset kertovat nyt kuulevansa musiikissa nyansseja, joita he eivät ole aiemmin voineet kuulla, Strömberg sanoo.

Yhtiön tekniikalla on ikää enemmän kuin itse yhtiöllä. Sen ensimmäiset versiot ovat 10 vuoden takaa ja se kehitettiin alun perin kuulovaurioiden kompensoimiseksi. Pian kuitenkin heräsi idea kuulokkeiden äänen räätälöimisestä jokaiselle kuuntelijalle optimaaliseksi.

Yhtiö perustettiin vuonna 2016 ja tekniikan lisensointi kuulokevalmistajille aloitettiin vuonna 2018. Ääniprofiilitekniikka upotetaan kuulokevalmistajien omaan ohjelmistoon, joten Audiodo ei juuri näy käyttäjille omana brändinään.

– Ajankohta oli hyvä, sillä kuulokkeiden myynti on räjähtänyt, Strömberg sanoo.

Strömberg sanoo kiinnostuksen Audiodon tekniikkaan olevan valtavaa. Hän ei nimeä muita kumppaneita kuin tuotteensa jo julkistaneen Skullcandyn. Mutta kiinnostusta on ympäri koko kuulokevalmistajien kentän.

– Keskustelemme kaikkien kanssa, Strömberg sanoo.

Seuraavaksi yhtiön on tarkoitus laajentaa toisiin äänentoistoympäristöihin, esimerkiksi autokaiuttimiin sekä videopelien äänentoistoon. Joulun jälkeen myös kuulokkeille suunnitellusta sovelluksesta on luvassa uusia ominaisuuksia sisältävä versio.

Yhtiö ei mielellään puhu rahasta. Strömbergin mukaan sen tähän mennessä kahdella kierroksella saaman rahoituksen suuruutta ei ole paljastettu. Uusien lisensointisopimusten myötä kassavirta saattaa kuitenkin kääntyä positiiviseksi jo ensi vuoden puolella.

– Odotamme ketsuppiefektiä, Strömberg sanoo.

Audiodo ei ole alalla yksin, mutta Strömberg sanoo kilpailijoiden olevan tekniikassaan takamatkalla. Siinä, missä näiden teknologiat lähinnä vahvistavat tiettyjä taajuuksia, Audiodo soveltaa monimutkaisia algoritmeja, ja tekniikka toteutetaan kolmivaiheisesti kahdessa paikassa, jotka ovat puhelinsovellus ja äänilaitteen bluetooth-siru.

– Vaikka ei minun pitäisi kilpailijoista puhua, Strömberg nauraa.