Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Black Fridayn hintahuijauksen uhrin keinot rajatut - Digitoday - Ilta-Sanomat

Viranomaiselle kymmeniä valituksia – varo Black Fridayn hinta-ansaa

Kaikki Black Friday -tarjoukset eivät ole niin hyviä kuin miltä ne näyttävät.

Kaikki Black Friday -tarjoukset eivät ole niin hyviä kuin miltä ne näyttävät.

Julkaistu: 28.11. 14:51

Black Friday -hintahuijauksen uhrilla ei ole hyviä keinoja käytettävissään. Vältä vahingot ennalta.

Perjantain Black Friday -ostospäivä on viime vuosina vallannut Suomenkin toden teolla. Sen myötä ovat yleistyneet myös huijaukset, joissa kaupat nostavat hintoja roimasti ennen alepäivää vain sitten laskeakseen niitä saaden aikaiseksi huimalta näyttävän aleprosentin.

Kilpailu- ja kuluttajavirasto KKV tuntee ilmiön ja kertoo saaneensa siitä ilmoituksia jo aiempinakin Black Friday -kampanjavuosina.

– Ainakin viimeisen parin kolmen vuoden aikana kuluttajat ovat ottaneet yhteyttä ja kertoneet, että ovat tehneet tällaisia havaintoja, sanoo KKV:n erityisasiantuntija Saija Kivimäki.

Viime vuonna tällaisesta hintamanipulaatiosta kertyi KKV:lle vajaat 20 valitusta. Kivimäen mukaan kuluttaja-asiamies seuraa tilannetta. Varsinaisia ratkaisuja tai linjauksia ei ole vielä asian tiimoilta tehty.

Laki kieltää hintojen keinotekoisen nostamisen. Kivimäen mukaan paikoin ongelmana on kuitenkin todistaa, että hintojen voimakkaat heilahdukset ovat todella keinotekoisia. Joillakin aloilla harrastetaan niin sanottua dynaamista hinnoittelua, eli hinnat voivat elää jatkuvasti kysynnän perusteella. Silloin vilunkipelin toteen näyttäminen voi olla erittäin vaikeaa.

Rahoja vaikea saada takaisin

Saija Kivimäki kehottaa ilmoittamaan kuluttaja-asiamiehelle, jos kokee joutuneensa hintahuijauksen uhriksi.

– Mutta tässä yksittäisessä asiassa kuluttajalla ei ole kyllä muita oikeuskeinoja niin, että hän voisi esimerkiksi vaatia tuotetta tiettyyn hintaan.

Ja toki aina voi antaa palautetta myös suoraan yritykselle. Netistä ostetun tuotteen kohdalla kuluttajaa saattaa auttaa 14 päivän peruutusoikeus, mutta siihen liittyy rajoituksia. Etämyynnissä, johon siis verkkomyynti lukeutuu, kuluttaja voi yleensä avata tai purkaa pakkauksen menettämättä peruuttamisoikeutta tutustuakseen tavaraan tai tarkistaakseen sen toimivuuden. Mutta jos tavara on olennaisesti muuttunut tai vähentynyt, yrityksellä on oikeus periä tavaran arvon alenemista vastaava summa.

KKV:n verkkosivuilla sanotaan lisäksi näin: ”Jos tavara on muuttunut käyttämisen vuoksi myyntikelvottomaksi, yritys voi kieltäytyä kokonaan palauttamasta kuluttajan maksamaa summaa”.

Joillakin kauppiailla saattaa toisaalta olla vapaaehtoisia hintatakuita, joten tilanne voi olla hyvinkin erilainen kaupasta toiseen.

– Mutta tosiasia on, että taloudellista hyvitystä siitä että hintaa oli keinotekoisesti korotettu, voi olla vaikeaa saada.

Tarkkana muulloinkin

Kuluttajilta tulleet ilmoitukset koskivat ainakin viime vuonna pääasiassa kotimaisia kauppoja, Kivimäki muistaa. Ilmiö on kuitenkin Suomea laajempi ja esimerkiksi Ruotsissa kuluttaja-asiamies on vastikään nostanut samoja asioita pöydälle.

Kuluttajan kannattaa pysyä valppaana myös Black Fridayn päätyttyä.

– Aina kun on tällaisia tarjouskampanjoita, niin silloin todennäköisesti näitä samoja ongelmia esiintyy, Kivimäki huomauttaa.