Enfucen My Carbon Action tutkii hiilijalanjäljen koon ostosten perusteella - Digitoday - Ilta-Sanomat

Sovellus tutkii ostoksesi ja paljastaa hiilijalanjälkesi

Suomalaisfirma Enfuce on kerännyt 10 miljoonaa lainaa ja rahoitusta hiilijalanjälkipalvelulleen.

Enfucen perustajiin kuuluva Denise Johansson kertoi yhtiön julkistaneen ostosten perusteella hiilijalanjälkeä seuraavan My Carbon Action -sovelluksen.­

25.11.2019 16:00

Suomalainen vuonna 2016 perustettu maksuteknologiayhtiö Enfuce tähtää markkinarakoon, jolle uskotaan syntyvän kysyntää lähitulevaisuudessa: se tekee ihmisten hiilijalanjäljen näkyväksi näiden tekemien ostosten perusteella.

Perjantaina Slushissa julkistettu My Carbon Action -palvelu on toteutettu yhdessä Mastercardin ja Amazon Web Servicesin kanssa. Taustalla pyörivät suomalaisen D-matin Life Cycle Assessment (LCA) -laskelmat.

– Palvelu antaa henkilökohtaisen hiilijalanjäljen seuraamalla ostoksiasi ja laskelmat perustuvat henkilökohtaiseen profiiliisi, kertoo yhtiön perustajiin kuuluva Denise Johansson Slush-tapahtumassa.

10 miljoonan rahoitus

Yhtiö kasvaa nyt vauhdilla. 52-henkinen tiimi on tarkoitus kasvattaa 70:een vuodenvaihteen tietämillä. Näistä suurin osa palkataan ulkomaille, sillä yhtiö hakee kasvua etenkin Saksasta, Espanjasta, Australiasta ja Aasiasta.

Laajentuminen tapahtuu 10 miljoonan rajoituksella, josta 5 miljoonaa tulee suomalaiselta Maki.vc-sijoitusyhtiöltä ja toiset 5 miljoonaa on lainarahaa Nordealta ja Lähitapiolalta.

Kuluttajien kukkaroille pyrkivien maksupalveluiden kisa on kova. Johansson vakuuttaa kuitenkin, että palvelun käyttö onnistuu kaikkien palveluiden yhteydessä. My Carbon Actionilla ei voi maksaa ostoksia, vaan se lukee muilla maksupalveluilla tehtyjä ostoksia.

– Toimimme kaikkien kanssa. Maksupalvelun ei tarvitse pyöriä Enfucella, jotta voit käyttää palvelua. Jos sinulla on hallussasi transaktiodata, voimme laskea hiilijalanjäljen niiden perusteella.

Johansson myöntää, että yhtiö on ollut oikeassa paikassa oikeaan aikaan.

– Se mitä teemme toisin kuin he (kilpailijat) on se, että data on todella yksilöllistä. Tarkastelemme siis sinun kuluttajakäyttäytymistäsi ja ostoksiasi. Ostitko paikallisia tuotteita? Ostitko avokadoja, jotka lennätetään Ecuadorista?

Raha Enfucelle tulee pankeilta ja kauppiailta, jotka haluavat viedä toimintaansa vastuullisempaan suuntaan. Nämä maksavat tietyn hinnan Enfucen palvelun tarjoamisesta.

– Uskon, että muutaman vuoden kuluttua myynnissä olevien tuotteiden hiilijalanjäljen näyttäminen ei ole vapaaehtoista, vaan lain edellyttämää. Silloin kauppiaiden on etsittävä ratkaisuja.

Ensimmäisenä pilveen

Palvelun erikoisuuksiin kuuluu se, että se on naitettu yhteen Amazonin Alexa-virtuaaliavustajan kanssa. Tämä tarkoittaa sitä, että Alexaa tukevat laitteet –esimerkiksi älykaiuttimet tai kuulokkeet – osaavat kertoa ääneen esitetyn pyynnön perusteella käyttäjänsä hiilijalanjäljen.

Alexa-integraation takana on pitkä yhteistyö Amazon Web Servicesin kanssa.

– Kun aloitimme vuonna 2016, pankkiirit olivat turvasyistä varovaisia pilvipalveluiden suhteen. Olimme ensimmäisiä maailmassa, jotka veivät maksupalvelut julkiseen pilveen, Johansson sanoo ja lisää, että yhtiöllä on Fivan hyväksyntä sekä kansainvälinen PCI DSS -sertifikaatti.

Alexa ei siltikään ole vielä tarjolla suomeksi. Amazon Web Servicesin johtoon kuuluva Paul Duffy ei myöskään lupaa heti uutisia.

– Meillä ei ole uutisia kerrottavana uusiin kieliin liittyen. Enfucen toteutus on Alexan laajennus (Alexa skill), Duffy toteaa.

Duffy sen sijaan korostaa sitä, miten kaikki turvajärjestelyt ovat asiakkaan päätettävissä. Näihin kuuluu muun muassa salaustavan valinta sekä salausavaimen pitäminen vain itsellä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?