Facebook julkisti Facebook Pay -maksupalvelun - Digitoday - Ilta-Sanomat

Facebook julkaisi rahansiirtopalvelun – näkee kaiken, mitä ostat

Facebook Pay on muun muassa Googlen ja Applen kanssa kilpaileva rahansiirtopalvelu.

Facebook Pay on muun muassa Googlen ja Applen kanssa kilpaileva rahansiirtopalvelu.

Julkaistu: 14.11. 11:23

Facebook julkisti Facebook Pay -maksuratkaisun, jonka yksi avaintarkoituksia näyttää olevan lisätietojen kerääminen käyttäjistä.

Facebook julkisti Yhdysvalloissa maksuratkaisun nimeltä Facebook Pay, joka ”yhtenäistää ja helpottaa ennestään olemassa olleita maksukeinoja”. Yhtiön mukaan Facebook Paylla voi siirtää rahaa muille käyttäjille, lahjoittaa rahaa ja tehdä ostoksia yhtiön sovelluksissa.

Aluksi Facebook Pay toimii Facebook- ja Messenger-sovelluksissa, myöhemmin myös Instagramissa ja WhatsAppissa. Palvelu tukee useimpia maksukortteja ja mahdollistaa maksujen tekemisen ilman tarvetta syöttää maksutietoja uudestaan joka kerta. Toisin kuin Google Pay tai Apple Pay, Facebook Pay ei ainakaan vielä käy maksuvälineeksi tavallisissa kaupoissa.

Facebook näkee ostohistoriasi

Facebookia epäillään jatkuvasti käyttäjiensä liiallisesta seurannasta. Viimeksi herätti huolta epäilty vakoilu puhelimen kameran kautta.

Mitä seurantaan tulee, Facebook kertoo erillisessä tiedotteessaan, että myös Facebook Payn yksi tarkoitus on kerätä käyttäjistä lisää tietoa. Facebook saa tietää esimerkiksi maksun kohteen, maksutavan, maksun päivämäärän ja yhteystiedot. Tiedoilla esitetään käyttäjille kohdennetumpia mainoksia. Jos siis ostat palvelussa vaikka pesäpallohanskan, saatat nähdä mainoksen pesäpallomailasta.

Kuvituskuva

Maksukortin tai pankkitilin numeroita ei käytetä mainosten kohdentamiseen ja ne säilytetään salattuina, Facebook lupaa.

Facebookin mukaan Pay on erillinen hanke yhtiön virtuaalivaluutta Librasta. Se on joutunut ankaran kritiikin kohteeksi ympäri maailmaa ja jotkut maat ovat jo kokonaan kieltäneet sen.

Reaktioita laidasta laitaan

Facebook Pay on saanut ristiriitaisen vastaanoton amerikkalaisissa teknologiamedioissa.

Engadget varoittaa ajattelemasta, että Facebook Pay epäonnistuu samalla tavalla kuin sen edeltäjälle kävi. Uutispalvelun mukaan niin ei käy, koska palvelu on tärkeässä asemassa koko Facebookin tulevaisuuden turvaamiseksi. Pay auttaa oikeuttamaan Facebookin päätöstä tuoda eri some-palvelunsa yhteen ja edistää uusien palvelujen luomista.

Kun kaupankäynti on upotettu osaksi Facebookia, sen on helpompi synnyttää esimerkiksi Twitchin tai Patreonin kilpailijoita, Engadget katsoo. Pay tekee uusiin palveluihin liittymisestä yksinkertaisempaa.

TechCrunch on eri linjoilla huomauttaen, että Facebook Pay tulee myöhään markkinoille. Sen mukaan kukaan ei luultavasti tarvitse sitä, vaikka palvelu voi löytääkin käyttäjäkuntaa Facebook Marketplace -kauppapaikasta.

– Mutta rehellisesti, mitä tulee kaverille päivällisestä maksamiseen tai käytetyn kitaran ostoon, siihen on jo olemassa valtava vaihtoehtojen vuori, TechCrunch kirjoittaa.