Singles' Dayn myynti kasvoi Suomessa - Digitoday - Ilta-Sanomat

Kiinalainen ostospäivä paisuu Suomessa –”Näimme taas hurjan kävijäpiikin”

Kiinassa Singles’ Day aiheuttaa hurjan pakettivyöryn. Suomessa ei olla vielä vastaavassa, vaikka myyntipäivän veto kasvaakin joka vuosi.

Kiinassa Singles’ Day aiheuttaa hurjan pakettivyöryn. Suomessa ei olla vielä vastaavassa, vaikka myyntipäivän veto kasvaakin joka vuosi.

Julkaistu: 12.11. 15:23

Singles' Day ei ole Black Fridayn veroinen shoppailupäivä, mutta sen myynti kasvaa selkeästi Suomen elektroniikkakaupoissa.

Kiinasta liikkeelle lähtenyt ostospäivä Singles’ Day on kohottanut tasaisesti suosiotaan. Kiinalainen nettijätti Alibaba myi verkossa tavaraa 38,4 miljardin dollarin (34,8 miljardin euron) edestä, kertoo Reuters. Summa on yhtä suuri kuin amerikkalaisen Amazonin neljännesvuoden myynti.

Kiinassa Alibaba alkoi rakentaa sinkkujen epävirallisesta itsehemmottelupäivä Singles’ Daysta isoa myyntitapahtumaa systemaattisesti vuonna 2009. Päivä järjestetään joka vuosi 11.11, eli maksimaalisen määrän ykkösiä (”sinkkuja”) sisältävänä päivänä. Sittemmin päivä on levinnyt myös länsimaihin.

Verkkokauppa.comin markkinointi- ja viestintäjohtaja Seppo Niemelä sanoo Singles’ Dayn olevan merkittävyydeltään reilusti pienempi kuin Black Friday tai Cyber Monday. Sen tunnettuus ja myynti on kuitenkin kasvanut, ja sen myynti on noin kaksinkertainen tavalliseen myyntipäivään verrattuna.

– Kuluttajat osaavat selvästi odottaa Singles’ Day -tarjouksia ja se on noussut yhdeksi vuoden merkittävimmistä alennuskampanjoista. Julkaisimme kampanjan päätarjoukset yöllä ja näimme taas hurjan kävijäpiikin tarjouksien julkaisun aikana, Niemelä kertoo.

Verkkokauppa.comin suosituimpia tarjouksia olivat puhelimet, televisiot, tietokoneet, älykellot sekä kuulokkeet.

Gigantti järjesti Singles’ Day -kampanjan kolmatta kertaa. Myynti on ollut joka vuosi edellisvuotta suurempaa, mutta vielä ollaan kaukana huippupäivä Black Fridayn luvuista, kertoo myyntijohtaja Niko Sandström.

Gigantin sinkkupäivän myynti kasvoi ”ihan hyvin” edellisvuoteen verrattuna. Nettikävijöiden määrä nousi jo samaan kuin Cyber Monday -myyntipäivänä marras-joulukuun vaihteessa, Sandström arvioi.

Eniten ihmisiä kiinnostivat Gigantissa tieto- ja kodinkoneet. Televisioiden myynti väheni viime vuodesta.

– Televisioiden ostajat saattavat jo odottaa (27.11. järjestettävää) Black Fridayta, Sandström sanoo.

Sandström uskoo Singles’ Dayn kasvattavan suosiotaan tulevaisuudessakin, jos alan toimijat siihen lähtevät mukaan.

– Nyt mukana olivat elektroniikkakaupat ja teleoperaattorit. Black Fridayna myydään ihan mitä vain, Sandström sanoo.

Powerin toimitusjohtaja Juha-Mikko Saviluoto sanoo ketjun myyneen ”selkeästi enemmän” viime vuoteen verrattuna. Myynniltään päivä on suurempi kuin Cyber Monday, mutta kuitenkin kaukana Black Fridaysta.

Pääpaino myynnillä oli myymälöissä sekä myymälöistä haetuissa nettitilauksissa. Eniten ihmisiä kiinnostivat Singles’ Dayna viihde-elektroniikka, tabletit ja tietokoneet.

Tarjouspäivä asettuu lähelle loppukuun Black Fridayta, johon kauppaketju valmistautuu jo täysillä. Postilakko luo oman varjonsa vuoden kuumimman myyntipäivän ylle.

– Olemme sikäli onnekkaassa asemassa, että kaikki 44 myymäläämme toimivat asiakkaille myös noutopisteinä. Lisäksi lähetämme pienet kirjelähetykset paketteina, jotka kulkevat lakon aikanakin. Tiedotamme myös asiakkaillemme lakon vaikutuksista, Saviluoto kertoo.

Black Fridayn suhteen Powerilla on suuret odotukset.

– Minulla on piirrettynä siitä tuommoinen 30–35 prosentin kasvu edellisvuoteen, Saviluoto sanoo.