Amazon Alexa -digiavustajasta tulee proaktiivinen - Digitoday - Ilta-Sanomat

Suunnitelma kuin kauhutarinasta – näin Amazon aikoo kerätä asiakkaidensa tietoja

Amazonin Alexa-digiavustaja on yhtiön suunnitelmien mukaan pian läsnä kaikkialla. Sen uusin aluevaltaus ovat syyskuussa julkaistut mikrofonilla varustetut Echo Buds -korvanappikuulokkeet.

Amazonin Alexa-digiavustaja on yhtiön suunnitelmien mukaan pian läsnä kaikkialla. Sen uusin aluevaltaus ovat syyskuussa julkaistut mikrofonilla varustetut Echo Buds -korvanappikuulokkeet.

Julkaistu: 12.11. 7:00

Amazon aikoo tehdä digiapuristaan käyttäjänsä läpikotaisin tuntevan, koko ajan läsnä olevan elämän muotoilijan.

Puhelimissa ja älykaiuttimissa toimivat tekoälyavustajat eli digiapurit alkavat olla arkipäivää monien ihmisten elämässä – etenkin suurilla kielialueilla.

Ihmiset ovat tottuneet siihen, että Applen Siri, Google Assistant tai Amazonin Alexa osaavat antaa suoran vastauksen kysymykseen, kertoa päivän sääennusteen tai ajastaa herätyksen näille esitetyllä sanallisella pyynnöllä.

Nyt on saatu myös suuntaa siihen, mihin digiavustajat ovat menossa. Amazonin Alexan suunnittelusta vastaava Rohit Prasad on antanut MIT Technology Review’iin laajan haastattelun digiapurin tulevaisuudesta.

Suunnittelijan mukaan tekoälypohjainen ohjelmisto kehittyy koko ajan proaktiivisempaan suuntaan, eli se ei enää jatkossa odota komentoja, vaan osaa aktiivisesti olettaa käyttäjänsä haluja ja tarpeita.

– Ajatus on muuttaa Alexa kaikkialla läsnä olevaksi seuralaiseksi, joka muokkaa ja orkestroi elämääsi. Tämä edellyttää, että Alexan on tunnettava sinut jatkossa nykyistäkin paremmin, Prasad sanoo.

Jatkossa Alexa kerää käyttäjiensä tietoja yhä useammalla laitteella. Nykyisten älypuhelimien ja älykaiuttimien rinnalle tulevat mikrofoneilla varustetut kuulokkeet ja älysormukset.

Alexan tulevaisuudentavoitteisiin kuuluu vapauttaa ”käyttäjänsä ajatustyötä vaativista rutiinitehtävistä”. Näitä voivat olla esimerkiksi tilanne, jossa kysytään korvakuulokkeista supermarketissa hedelmä- ja vihannesosaston paikkaa. Kuulokkeet paikantavat käyttäjänsä, hakevat Amazonin kaikenkattavasta tietokannasta vastauksen ja kertovat tomaattien olevan käytävällä 7.

Haastattelusta kirjoittanut The Next Web luonnehtii Amazonin suunnitelmaa ”karmaisevaksi”, vaikka tietonsa pystyisikin poistamaan palvelimilta. Julkaisu muistuttaa Facebookin Cambridge Analytica -skandaalista, joka mahdollistui tekoälyn ja laajojen yksityistietoja koskevan tietomassan yhdistelmästä. Amazonin liiketoiminnan kivijalka on tietojen kerääminen asiakkaistaan, mikä mahdollistaa täysin personoidun mainonnan.

Amazon on joutunut tekemään tiliä Alexasta useampaan kertaan, mutta tällä ei vaikuta olevan vaikutuksia yhtiön suunnitelmiin. Syksyllä kävi ilmi, että Amazon säilyttää kaikki Alexalle annetut äänikomennot.

Keväällä puolestaan paljastui, että Amazonilla on suuri tiimi, jonka tehtävä on kuunnella asiakkaiden puhetta.

Älylaitteiden mikrofonit ovat koko ajan päällä ja toisinaan ne tallentavat puhetta, jota ei ole tarkoitettu älylaitteiden komennoiksi.