Google, panitteko käyttäjänne maksamaan 139 euroa testaajaksi pääsemisestä?

Julkaistu:

Google
Googlen Stadia-pelipalvelu tulee Suomeen ensimmäisten joukossa. Se ei toimi vielä läheskään kaikilla laitteilla, mutta palvelun johtaja lupailee suuria.
Google on siirtymässä uuteen bisnekseen marraskuussa, kun sen uusi pelien Stadia-suoratoistopalvelu aukeaa 14 maassa – Suomi mukaan luettuna.

Kyse on uudentyyppisestä pelaamisesta, jossa itse peli pyörii Googlen palvelimilla, ja pelaamiseen tarvitaan peliohjain, näyttö sekä laite, jossa pyörii vaikkapa Chrome-selain. Tällaiseksi käy niin tietokone, kännykkä kuin vaikka mediatoistimella varustettu telkkari.

Pelejä ei tarvitse asentaa ja niitä voi pelata usealla eri laitteella. Alkuvaiheessa pelejä on nelisenkymmentä.

Vaihtoehto kalliille peli-pc:lle

Stadiasta ilmestyy marraskuussa kympin kuukaudessa maksava Pro-versio, joka tarjoaa surround-ääntä ja 4K-kuvaa sekä noin 40 kappaleen valikoiman pelejä. Ensi vuoden alussa julkaistavassa ilmaisversiossa kuvan- ja äänentarkkuutta sekä pelivalikoimaa on karsittu. Google lupaa myös, että uutta sisältöä tulee säännöllisesti, ja Pro-tilaajat saavat keskimäärin yhden ilmaisen pelin kuukaudessa.

Googlen tuotejohtaja Andrey Doronichev vakuuttaa videoyhteyden yli Kalifornian Mountain View’sta, että Stadiassa yhdistyy kaikki Googlen osaaminen alueella, jossa Google ei ole ollut perinteisesti suuri.

Stadiaa myydään tällä hetkellä muun muassa 139 euroa maksavana ”Premiere editionina”. Sitä edeltänyt erivärisen ohjaimen ja kaverikutsun sisältänyt ”Founder’s edition” myytiin jo loppuun.

Palvelun ensimmäiset käyttäjät ovat tavallaan testaajia, sillä aluksi Stadian pääpaino on isoissa näytöissä, käytännössä televisioissa. Kännykät tulevat myöhemmin – lukuun ottamatta Googlen omia Pixel-puhelimia, joita on Suomessa hankala saada.

– Koko (Android-puhelimien) ekosysteemiin skaalautuminen on suurin unelmani. Mutta meidän on aloitettava jostakin. Siksi aloitamme laitteesta, jonka tunnemme läpikotaisin. Ensi vuonna vuorossa ovat muut laitteet. Palvelun on määrä toimia jokaisella puhelimella, joka vain pystyy pyörittämään Youtube-videota.

Doronichev naurahtaa kysymykselle siitä, eikö 139 euroa ole korkea hinta betatestaajaksi pääsemisestä.

Stadia-pomo alkaa sen sijaan luetella, mitä kaikkea rahalla saa: 3 kuukauden käyttö, pienen tietokoneen sisältävä ja suoraan pilveen kytkeytyvä peliohjain sekä Chromecast Ultra -mediatoistin.

– Tällä saamme intohimoisia pelaajia, jotka asettavat meille suuntaviivat palvelun kehittämiseen. Heitä seuraamalla näemme, onko pelaajien toiminta sen mukaista, mitä olemme datan perusteella olettaneet, Doronichev sanoo.

Mutta eikö Stadia ole kuitenkin suunnattu enemmän kasuaali- kuin kovan luokan pelaajille? Mitä tarjottavaa sillä on intohimoisille pelaajille?

– Kohderyhmäämme ovat todelliset peliharrastajat, vaikkeivät näiden suosimat räiskintä- ja esports-pelit palvelumme keskiössä olekaan. Mutta miellä asia vaikka siten, että tämä on vaihtoehto 4000 dollarin peli-pc:lle ja jokavuotiselle näytönohjaimen vaihdolle.

– Ostin itse juuri 1000 dollarin näytönohjaimen, mutta jatkossa sitä ei enää tarvita. Google hoitaa sen (laskennan) puolestani! Saat käyttöösi hurjan tietokoneen Googlen datakeskuksessa. Jos maksat kympin kuussa lisää, saat 4K-kuvatarkkuuden.

Vaikka Doronichev sanoo pyrkivänsä puhumaan suoraan ja välttämään markkinointihehkutusta, pääsee häneltä silti kolmesti ”super excited” -sanapari palvelua kuvaillessaan.

Esportsia ja viivettä – ”en pidä näistä numeroista”

Pelaamisesta on vaikea kirjoittaa näinä päivinä ilman kilpapelaamista. Millainen on esportsin ja Stadian välinen yhtälö?

Doronichev kehuu vuolaasti Stadiaa myös räiskintäpeleille sopivaksi alustaksi. Sen ensimmäisiin peleihin kuuluva Destiny 2 ”toimii upeasti”, kuten myös tulossa oleva Doom Eternal.

– Mutta mitä tulee esportsiin, haluan olla rehellinen. Tämä ei ole esports-alusta. Siinä maailmassa käytetään jatkossakin kalliita huippu-pc:itä. Ero on kuin formula ykkösellä ja hyvällä katuautolla. Mutta me olemme silti Tesla, täysin uudenlainen auto, Doronichev vertaa.

Vastausta verkkoviiveestä (kansanomaisemmin pingistä) on vaikeampi saada. Doronichev pitää pitkän luennon ihmisaivojen ja bluetoothin aiheuttamasta luonnollisesta viiveestä.


– Viivettä ei huomaa. Nykyisissä moninpeleissä kaikilla pelaajilla on erilaiset latenssit ja huojunnat, jolloin pelaajien keskinäinen synkronointi on vaikeaa. Stadiassa sitä ei ole, sillä jokainen pelaaja pelaa tietokoneella, jotka ovat samassa tietokoneryppäässä. Tilanne on siis parempi kuin klassisissa verkkopeleissä.

Lopulta Doronichev antaa suoran vastauksen ”viive palvelimelta pelaajan ruudulle” -kysymykseen.

– Pyrimme aina alle 50 millisekuntiin. Mutta en pidä näistä numeroista, sillä optimointi tehdään pelikohtaisesti. Joissakin peleissä tarkka kuva on pientä viivettä tärkeämpi asia.

Pelit pyörivät maantieteellisesti lähellä olevassa Googlen palvelinkeskuksessa – Suomen tapauksessa todennäköisimmin Haminassa – sillä pelipalvelu ”taistelee valon nopeutta vastaan”. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että kaikki vastapelaajat ovat ulkomailta. Vaikka pelaajat olisivat eri puolilta maailmaa, näiden välinen liikenne tapahtuu Googlen oman nopean runkoverkon välityksellä.

Google ei ole yksin

Google ei ole markkinoilla yksin. Sonyn vastaava PS Now -palvelu on jo toiminnassa ja myös Microsoftin xCloud ja Apple kärkkyvät pelimarkkinoita.

Mikä siis erottaa Googlen kilpailijoistaan?

– Sony, Microsoft ja Nintendo ovat upeita yhtiöitä, joilla on paljon kokemusta. Kuitenkin uskomme [Youtubeen perustuvan] striimaustekniikkamme olevan ensimmäinen, joka todella toimii, Doronichev sanoo.


Samaan hengenvetoon Doronichev kuitenkin vakuuttelee, että kaikkien pärjääminen on koko kasvavan alan etu.

Google on ilmoittanut perustaneensa myös oman pelistudion Stadia-pelejä varten. Niitä ei kuitenkaan kannata odottaa heti alkuun – eikä hetkeen sen jälkeenkään.

– Hyvien pelien tekeminen vie aikansa. Se vie pari vuotta. Tämän lisäksi tämän vuoden aikana tulee vielä pari muuta yksinoikeuspeliä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt