Peliarvostelu: WRC 8:ssa on tärkeintä saada auto maaliin – ja se on hyvä

Julkaistu:

Peliarvostelu
WRC 8:ssa eletään rallikuljettajan elämää. Palkitsevaa ei ole vain voitto, vaan auton saaminen ehjänä maaliin.
Konepellin alta kuuluu epämääräistä ruplatusta ja kihinää. Yksi vaihde puuttuu.

Viimeksi palkintorahat menivät auton korjaamiseen. Tallijohto marisee ja uhkaa pikaisilla potkuilla. Hyvästä taktiikasta ei ole hajuakaan. Jos joku kysyisi, millaiset renkaat seuraavalle erikoiskokeelle kannattaa valita, vastaisin kuin Juha Kankkunen:

– Black, round, Pirelli.

Kirjailija Erno Paasilinnaa mukaillen, rallikuljettajaksi tullakseen on elettävä rallikuljettajan elämää.

Tämän tuore rallipeli WRC 8 FIA World Rally Championship hoitaa erinomaisesti. Se onnistuu näyttämään rallin todellisen luonteen, missä kyse ei ole (pelkästään) nopeudesta, vaan selviytymisestä maaliviivan yli.

Pelin helmi on uratila, joten keskitytään siihen. Uratilassa aivan helpointa vaikeusastetta lukuun ottamatta uudelleenyritysten määrä on rajattu. Riskejä ei siis oteta WRC 8:ssa kevyin mielin.

Auton romuttaminen ei maksa vain MM-pisteitä, vaan myös rahaa. Auto pitää korjata kisan jälkeen. Huonot sijoitukset nakertavat myös tiimin motivaatiota. Korsikan surmanrallia saa aidosti ajaa kieli keskellä suuta ja kylmä rinki ahterin alla.

Pappi, lukkari, talonpoika, meteorologi

WRC 8:n uratilassa pelaaja istutetaan aluksi juniorisarjan autoon, ja näin alkaa kipuaminen kohti maailmanmestaruusunelmaa.


Vaikka ratti ja polkimet olisivat ihanteellisin vaihtoehto, Xbox One -ohjaimellakin ajaminen on totuttelun jälkeen hauskaa, haastavaa ja todentuntuista.

Pehmeät renkaat suorastaan imevät auton kiinni asvalttiin, ja lumella auto leijuu. Sateella liukastellaan ja lennätetään kuraa.


Uratilassa pelaaja toimii kisojen välissä myös testikuskina ja tiimipäällikkönä.

Tiimiin voi palkata meteorologin, talouspäällikön, mekaanikon, insinöörin, fysioterapeutin ja agentin. Esimerkiksi hyvä talouspäällikkö alentaa kisakustannuksia, kun taas hyvä agentti järjestää kalenteriisi parempia ja tuottoisampia testejä.

Kisoihin, testeihin sun muihin osallistumisesta saa kokemuspisteitä, joita voi käyttää esimerkiksi tiimin tai auton luottavuuden parantamiseen.

Kommunikointi kuin Kelassa

WRC 8:n uratilaa vaivaa kuitenkin sama vaiva kuin useimpien kilpa-ajopelien uratiloja. Sen maailma on kuollut kulissi.

Vaikka pelaajaa etenee urallaan kausi kaudelta, maailma ympärillä on jämähtänyt vuoteen 2019. Virtuaalinen Kalle Rovanperä rökitti minut huolella pelin WRC-2-sarjassa, mutta siitä huolimatta minä sain sopimuksen Citroënin WRC-talliin, kun taas virtuaali-Rovanperä jatkaa WRC-2:ssa kurvailua maailman tappiin kuin elostelun ralliin vaihtanut Dorian Gray.


Koska pelissä ylipäänsä on uratila ja managerointiulottuvuus, maailman soisi olevan elävämpi. Tallin johdon paimenkirjeetkin ovat steriilejä kuin Kelan selvityspyynnöt: hyvä asianomainen, suoritustasonne on parannuttava pian tai muuten.

Toinen kauneusvirhe ovat bugit, joita on melko harvakseltaan, mutta ne ovat rrrrrraivostuttavia. Peli saattaa esimerkiksi suoralla tiellä päättää, että kuljettaja on ajanut ulos. Tällöin peli siirtää auton sata metriä taaksepäin ja lätkäisee 9 sekunnin aikasakon päälle.

Helpoimmallakin vaikeustasolla WRC 8 on haastava, eikä se siksi ole paras peli kevyestä arcadekaasuttelusta pitäville. Hyvähermoisille, simulaatiosta pitäville ratinkääntäjille peliä sen sijaan voi suositella liki varauksetta.

WRC 8 FIA World Rally Championship

Testattu: Xbox One. Saatavilla myös: PlayStation 4, PC ja lokakuusta alkaen Switchille

Kehittäjä / julkaisija: Kylotonn / Bigben Interactive

Ikäraja (PEGI): 3

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt