Ostatko tavaraa Amazonista? WSJ: Et ehkä näe hakutuloksissa mitä haluaisit

Julkaistu:

Amazon
Amazon sorvasi hakutuloksista sille suosiollisempia, väittää The Wall Street Journal. Amazon ei hyväksy väitettä sellaisenaan.
Verkkokauppajätti Amazon.com on uusimpana yhtiönä syytettynä hakutulostensa vääristämisestä. Wall Street Journalin (maksumuuri) mukaan Amazon on muuttanut hakualgoritmiaan tavalla, joka tuo näkyville sen omia tuotteita ja muita tuotteita, jotka tuovat Amazonille enemmän rahaa. Lähteinä ovat hankkeessa mukana olleet, nimettöminä pysyttelevät työntekijät.

WSJ:tä lainaavan Ars Technican mukaan viimevuotinen algoritmin muutos herätti vastarintaa työntekijöiden keskuudessa, mutta se vietiin silti läpi. Muutoksen jälkeen verkkokaupan tuotehaku ei enää näytä ainoastaan asiakkaalle osuvimpia tuotteita, vaan nostaa samalla tuotteita, jotka ovat Amazonille kannattavampia.

Amazon kiistää väitteet. Yhtiö toteaa lausunnossaan, että WSJ on erehtynyt, ja hakutulosten esittämisessä käytettäviä kriteerejä ei ole muutettu ottamaan huomioon kannattavuutta. Samalla yhtiö kuitenkin toteaa, että kannattavuus on yksi käytetty mittari, vaikkakaan ei ratkaiseva hakutulosten kannalta.

WSJ:n mukaan Amazon ei tehnyt muutosta lisäämällä tuottoisuutta sellaisenaan algoritmiin. Sen sijaan algoritmia muutettiin painottamaan tekijöitä, jotka korreloivat kannattavuuden kanssa.

Hakutuloksien peukaloinnista on viime aikoina syytetty myös Applea. The New York Timesin mukaan App Store -sovelluskauppa suosi vuosien ajan Applen omia sovelluksia, kuten Apple Musicia, ohi kilpailevien vaihtoehtojen. Apple väitti, että kauppa toimi niin kuin pitääkin.
Amazon on jo valmiiksi Yhdysvaltain oikeusministeriön tutkinnassa yhdessä Googlen ja Facebookin kanssa mahdollisista kilpailurikkeistä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt