Kommentti: Apple julkisti kiinnostavaa tavaraa, mutta menetti sielunsa

Julkaistu:

Kommentti
Applen uudet puhelimet ja iPad vaikuttavat aidosti kiinnostavilta laitteilta. Markkinaosuuksistaan taisteleva Apple kuitenkin luovutti kotikenttäetunsa aasialaisille kilpailijoille, kirjoittaa Ilta-Sanomien digitoimittaja Henrik Kärkkäinen.
Koneoppiminen. Miljardit transistorit. Kameran aukkojen f-arvot. Prosessorien nopeusvertailut. Hdr-kuvankäsittely. Tehokas gpu (grafiikkaprosessori). Edistyksellinen piisirukotelointi. Kryptografiakiihdytin.

Kuulostaako käsittämättömältä? Tekniikkapornolta?

Kyllä. Se on juuri sitä.

Lue lisää:
Tämänkaltaista markkinointia on kuultu kuluttajatekniikan hämmästyttävässä maailmassa paljon. Sen eturintamassa ovat olleet perinteisesti aasialaiset sekä perinteiset amerikkalaiset siruvalmistajat, kuten Intel ja AMD.

Ja nyt Apple. Siis se firma, jonka käyttäjät eivät ole perinteisesti välittäneet sen enempää megapikseleistä kuin -hertseistäkään. Nyt iPhone-kansalle myytiin uusi puhelin ratsastamalla sen prosessorin teknisillä ominaisuuksilla.

Jokin on muuttunut. Eikä välttämättä parempaan suuntaan.


Apple on ollut perinteisesti se firma, jonka ei ole tarvinnut ratsastaa numeroilla. Sen tuotteiden pointti on se, että ne yksinkertaisesti toimivat (it just works, kuten Steve Jobs -vainaa sanoi).

Eivät Applen laitteet ole lakanneet toimimasta Jobsin jälkeenkään, mutta edesmenneellä toimitusjohtajalla saattaisi olla sana tai pari sanottavana siitä, miten niitä myydään.

Keskittymällä numeroihin ja laitteiden teknisiin tietoihin Apple luopuu siitä, missä se on ollut omassa luokassaan. Sen tuotteiden käytettävyyttä on kadehdittu kautta alan, ja nyt yhtiö siirtyy pelaamaan kiinalaisten ja korealaisten numeropeliä. Apple peesaili aasialaisia myös siinä, että se nimesi huippupuhelimensa Proksi.

Apple on numeropelissä hyvä, muttei paras. Sillä ei ole parasta kameran zoomia, suurinta näyttöä eikä paalupaikkaa kaikissa muissakaan älypuhelimen ominaisuuksissa.

Applen julkistamat puhelimet ovat erittäin kiinnostavia. Apple teki parhaansa tehdäkseen niistä jotain muuta. Lähtikö megapikselien tullessa sisään Applen sielu vaihdossa ulos?

Ne oikeasti tärkeät julkistukset

Applen julkistustilaisuuksissa kannattaa usein kiinnittää huomiota myös siihen, mitä ei sanota tai mikä sivuutetaan nopeasti. Näitä asioita oli useampi.

Ainakin siinä olemme muutoksen äärellä, että Apple tulee entistä määrätietoisemmin älypuhelimien keskiluokkaan ja ylempään keskiluokkaan.

Vaikka yhtiö piti suurimman metelin iPhone 11:sta, pudotti se pari laitetta budjettisarjaan. iPhone 8:aa saa jatkossa 449 dollarilla (plus verot) (407 euroa) ja Xr:ää 699 dollarilla (plus verot) (633 euroa). Vaikka ne maksavat täällä päin maailmaa enemmän, ovat ne selkeä kädenojennus wannabe-iphonesteille.

Toinen merkittävä uutuus on Applen vaihto-ohjelma. Kiikuttamalla vanha iPhonen vaihdossa (mikä tahansa malli ei kelpaa, uudet vain), uusi puhelin irtoaa halvemmalla. Konsepti on nerokas, sillä se antaa Applelle mahdollisuuden myydä puhelimen toiseen kertaan. Ja samalla tuo iPhonet vähän lähemmäs niitä, joiden mielestä tonni puhelimesta ei ole kohtuuhinta.

Mutta jotta tämä toimisi, iPhonejen pitää olla houkuttelevia.

Jonkun kannattaisi vihjaista Applen markkinointiosastolle asiasta.

Ainiin, vielä yksi juttu

Yksi puuttumaan jääneistä asioista oli ”ainiin, vielä yksi juttu...” -lopetus. Applella oli aiemmin tapana päättää tiedotustilaisuutensa yllätykseen, jollaista harva osasi odottaa. Nyt sitä ei nähty.

Olemmeko tässäkin Applen kulttuurin muutoksen äärellä?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt