Macbook-kannettavia julistettiin lentokieltoon: Näin se vaikuttaa suomalaisiin

Julkaistu:

Akut
Apple vetää takaisin Macbook Pro -koneiden ylikuumenevia akkuja. Viranomaiset varoittavat koneiden kuljettamisesta lentokoneissa.
Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA ja sen yhdysvaltalainen vastine FAA ovat varoittaneet tiettyjen Apple Macbook Pro -tietokoneiden kuljettamisesta lentokoneissa.

Uutistoimisto Bloombergin mukaan FAA on kehottanut lentoyhtiöitä kieltämään tiettyjen Macbook Pro -mallien kuljettamisen lentokoneissa.

Kyseessä ovat Macbook Pro -kannettavat, joita myytiin syyskuun 2015 ja helmikuun 2017 välillä. Apple ilmoitti kesäkuun lopulla kutsuvansa takaisin nämä laitteet, sillä ”laitteen akku saattaa ylikuumentua ja aiheuttaa tulipalovaaran”.
Apple aikoo korvata kannettaviensa vialliset akut maksutta. Oman Macbook Pro -tietokoneen kuulumisen vaihto-ohjelmaan voi parhaiten selvittää seuraamalla Applen tukisivulta löytyviä ohjeita.

Esimerkiksi Tui Group Airlines, Thomas Cook Airlines, Air Italy ja Air Transat ovat kieltäneet viallisten koneiden kuljettamisen koneissa rahtina.

Euroopassa ilmaan vain sammutettuna

EASA muistutti elokuun alussa lentoyhtiöitä pari vuotta sitten antamastaan ohjeesta, joka tuolloin koski Samsungin Galaxy Note 7 -puhelimen itsestään tuleen syttyviä akkuja. Ohjetta on nyt laajennettu koskemaan vaihto-ohjelmaan kuuluvia Macbook Pro -laitteita.

EASA:n ohjeen mukaan laitteita, joiden akut on kutsuttu takaisin vikojen takia, on kuljetettava sammutettuna, eikä niitä saa ladata. Matkustajien on myös ilmoitettava heti lentoyhtiön henkilökunnalle, jos laite vaurioituu, kuumenee, alkaa savuta, katoaa tai putoaa tuolin pehmusteiden väliin.

Euroopassa kyse ei siis ole täydestä kiellosta.

– Me olemme muistuttaneet alan yrityksiä EASA:n ohjeesta, kertoo osastopäällikkö Jari Pöntinen muun muassa lentoturvallisuutta valvovasta Traficomista.

Pöntisen mukaan Yhdysvaltojen ja Euroopan välillä lentävillä lennoilla toimitaan yleensä EASA:n tai FAA:n ohjeista rajoittavamman mukaan.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt