Aito vai muokattu? Uusi tekniikka ratkoo isoa ongelmaa

Julkaistu:

Tekoäly
Uusi teknologia kykenee tunnistamaan muokattuja kasvokuvia ja lupaa aseita taisteluun väärennöksiä vastaan.
Keskustelu kuva- ja videoväärennöksistä käy kuumana, eikä omiin silmiin ole ollut enää hyvään toviin luottamista. Nyt tekoäly on opetettu tunnistamaan ihmisten naamakuvien väärennöksiä Adobe-yhtiön ja UC Berkeley -yliopiston yhteishankkeessa. Asiasta kirjoittaa muun muassa Engadget.

Ensin tuhansia netistä ladattuja kuvia käsiteltiin Photoshop-ohjelman Face Aware Liquify -työkalulla, jolla voidaan muuttaa esimerkiksi silmiä tai suuta. Sitten osaa kuvista käytettiin koneen opettamiseen sekoittaen mukaan ihmisen käsin muuttamia kuvia.

Lopputuloksena tekoäly tunnisti muutetut valokuvat 99-prosenttisesti verrattuna samat kuvat nähneiden ihmisten 53 prosenttiin. Kone myös teki parhaansa arvatakseen, millainen alkuperäinen kuva oli ollut.

– Idea maagisesta ja kaikkivoipaisesta "kumoa"-napista kuvamuokkausten perumiseksi on yhä kaukana todellisuudesta. Mutta elämme maailmassa, jossa on entistä vaikeampi luottaa kuluttamaamme digitaaliseen tietoon, ja syvennyn mielelläni tähän tutkimusalaan lisää, sanoo Adoben tutkija Richard Zhang.

Kilven kiillottamista?

Valokuvien muokkaus on ollut esimerkiksi aikakauslehtien kansikuvissa hyvin yleistä jo vuosikymmeniä. Silti monet eivät tule ajatelleeksi, että heidän kuvissa näkemänsä ihmiset eivät välttämättä ole kaikin puolin todellisia – jos enää ollenkaan.
Viime aikoina teknologia on kehittynyt nopeasti mahdollistaen paikoin jopa hyvin uskottavat videoväärennökset. Kohta on mahdollista saada ihminen sanomaan tai tekemään melkein mitä tahansa.
Maailmassa, jossa väärennettyjä videoita voidaan käyttää vaikkapa poliittiseen mustamaalaukseen, Adoben ja kumppanien kehittämä vastateknologia tulee tarpeeseen.

Samalla yhtiö vaikuttaa tunnustavan osavastuunsa ongelman syntymiseen. Yhtiön Photoshop-ohjelmistoa on käytetty kuvien muokkaukseen hyvässä ja pahassa niin runsaasti, että kuvamanipulaatioista käytetään yleisnimitystä photoshoppaus.

Hanketta rahoitti Yhdysvaltain asevoimien Darpa-virasto (Defense Advanced Research Projects Agency) osana Media Forensics -ohjelmaansa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt