Nyt puhuu Huawein Suomi-pomo

Julkaistu:

Huawei
Suomen Huaweita johtavan David Liun mukaan yhtiö julkaisee puhelimia normaaliin tahtiin siellä, missä se vain pystyy. Pakotteiden vaikutuksen hän sanoo olevan pieni.
USA:n hallinnon pakotteiden kohteeksi joutunut kiinalainen teknologiayhtiö Huawei sanoo lisäävänsä investointeja Suomeen. Huawein Suomen-toimitusjohtaja David Liu sanoo yhtiön käyttävän Suomessa ensi vuonna 30 prosenttia enemmän rahaa kuin kuluvana vuotena. Yhtiön mukaan investointien merkitys korostuu ”tällaisina aikoina” entisestään.

– Pakotteiden vuoksi aiomme kiihdyttää investointejamme Euroopassa, myös Suomessa, Liu sanoo.

Myynti- ja markkinointiorganisaation lisäksi Huaweilla on tutkimuskeskukset Helsingissä ja Tampereella. Suurilta osin entisistä nokialaisista koostuvat keskukset työllistävät 330 ihmistä.

Huawei sanoo investoineensa tutkimus- ja tuotekehitystoimintaan Suomessa yli 130 miljoonaa euroa vuodesta 2012 lähtien. Viime vuonna investoinnin koko oli lähes 45 miljoonaa euroa ja sen uskotaan kasvavan noin kolmanneksella ensi vuonna.

Tampereella kehitetään puhelinten kameroita sekä ääniominaisuuksia. Helsingissä keskitytään muun muassa radioihin ja antenneihin sekä puhelimien turvaominaisuuksiin.

Huawei: Pakotteiden vaikutukset pieniä

Liun mukaan USA:n asettamat pakotteet ovat vaikuttaneet Huawein puhelinmyyntiin noin 10–15 prosentin verran. Yhtiötä suojaa se, että puolet sen puhelinmyynnistä tapahtuu Kiinassa. Lisäksi muualla Aasiassa ja Etelä-Amerikassa ei olla kovin riippuvaisia Googlen palveluista, joiden poistumista valmistajan tulevista puhelinmalleista pelätään.

Yhtiö myös vakuuttaa olevansa hetkittäisten markkina-ailahtelujen ulkopuolella.

– Huaweilla on pitkän tähtäimen strategia, emmekä ole mistään yhdestä maasta tai valmistajasta riippuvaisia, Liu vakuuttaa.


Huawein mukaan kaupoissa olevat ja jo ostetut puhelimet toimivat normaalisti elinkaarensa loppuun. Tämä tarkoittaa sitä, että niin Googlen kuin pankkien sovellukset toimivat normaalisti ja laitteet saavat tietoturvapäivityksiä sekä viimeisten tietojen mukaan myös versiopäivityksiä loppuun asti. Laitteen elinkaari on 3 vuotta julkaisuhetkestä.

Yhtiö ei ole kommentoinut uutisia, joiden mukaan se on vaarassa menettää puhelimissa käytettävien ARM-yhteensopivien suorittimien lisenssin.

Asian epäselvyys kuvaa koko tilannetta. Koska meneillään on USA:n hallinnon määräämä elokuuhun kestävä siirtymäaika Huawein kanssa käytävän kaupankäynnin lopettamiseksi, kukaan ei tiedä vielä lopputulosta.

Yhtiö sanoo olevansa pelinappula

Huawei näkee itsensä pelinappulana USA:n ja Kiinan kauppasodassa, jossa kaikki osapuolet häviävät. Yhtiö antaa myös vahvasti ymmärtää, että Google haluaisi tehdä jatkossakin yhteistyötä Huawein kanssa.

Liu sanoo allekirjoittavansa näkemykset, joiden mukaan Huawein pitäminen sen palveluiden piirissä on Googlelle edullista. Huawein poistuminen Googlen ekosysteemistä johtaisi joidenkin arvioiden mukaan Samsungin aseman liian suureen vahvistumiseen Googlen silmissä sekä Android-ekosysteemin kahtiajakautumiseen.
Liu sanoo Huawein jatkavan tuotekehitystä normaalisti pakotteista huolimatta. Kiinassa, missä Googlen palveluihin ei ole pääsyä, edetään alkuperäisen tuotejulkistusaikataulun mukaisesti.

Muissa maissa julkaisut riippuvat siitä, onko Huawei ehtinyt saada laitteille Googlen palvelujen lisenssin. Lisenssin saaneet tuotteet, kuten Honor 20, julkaistaan normaalisti. Sen sijaan lisenssin ulkopuolelle jääneet laitteet, kuten Honor 20 Pro, jäävät odottamaan mahdollista myöhempää julkaisua. Yhtiö tuo näinä päivinä Suomeenkin lippulaivamallistaan Huawei 30 Prosta uuden hehkuvanpunaisen värivaihtoehdon.

Huawein on uutisoitu kehittävän omaa Android-pohjaista käyttöjärjestelmäänsä. Yhtiö on myöntänyt sen olemassaolon, mutta on siitä varsin niukkasanainen. Järjestelmän uskotaan saavan Kiinassa nimen Hongmen ja länsimaissa Ark OS.

Suomessa on kehitetty muun muassa Huawein aikaisempien puhelimien käyttöliittymiä. Yhtiö ei halua kommentoida, kehitetäänkö sen omaa käyttöjärjestelmää myös Suomessa.
Huawein puheet on nähtävä osana sen aloittamaa pr-kampanjaa, jonka tarkoitus on pitää kiinni markkinaosuuksista ja kuluttajien luottamuksesta. Yhtiö on muun muassa ostanut Googlelta hakusanamainontaa, joka johtaa sen lausuntojen äärelle.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt