Omistatko Huawein puhelimen tai aioitko ostaa? Lakimies kertoo, kuinka sekavassa tilanteessa kannattaa menetellä

Julkaistu:

Huawei
Huawei-puhelimen tai -tietokoneen omistajan ei kannata nyt liikaa hötkyillä, KKV:n lakimies rauhoittelee.
Kiinalaisen Huawein ympärillä on kuohunut koko viikon ajan, koska Yhdysvallat asetti elokuussa voimaan astuvan kiellon yhtiölle. Sen seuraukset vaikuttavat toteutuessaan suoraan myös Suomessa, jossa Huawein puhelimet ovat erittäin suosittuja.
Tilanne on hyvin sekava, eikä kielto välttämättä edes astu koskaan voimaan. Kilpailu- ja kuluttajaviraston (KKV) lakimies Jukka Kaakkola antaa kuitenkin perusneuvon Huawei-laitteen omistajalle.

– Seuraa uutisointia. Kun asia ratkeaa johonkin suuntaan, siitä kyllä alkaa tulla tietoa saataville. Vielä ei kannata hermostua liikaa.

Kaakkola ei usko, että kuluttajan kannattaa soitella myyjälle tai Huaweille.

– Se ei ehkä johda mihinkään ihan tässä vaiheessa.

– On pakko odottaa, kunnes tiedetään toteutuvatko julkisuudessa olleet uhkakuvat, kuten että Googlen palvelut poistuisivat tai tietoturvapäivityksiä ei enää olisi.

Myös Huawei rauhoittelee yleisöä, joskin sen kommentit koskevat lähinnä puhelimia.

– Ei tarvitse olla huolissaan. Voit jatkaa laitteesi käyttöä normaalisti kuten tähänkin mennessä. Kaikki olemassa olevat puhelinmallit jatkavat Googlen palveluiden käyttöä koko elinkaarensa ajan, Huawein Suomen viestintä- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Hennariikka Andersson sanoo.

"Tietoturvasta emme tingi"

Sekä Huawei että Google ovat sanoneet, että tietoturvapäivitykset ja nykyisten Google-sovellusten tarjonta jatkuu nykyisissä Huawein mobiililaitteissa. Anderssonin mukaan kuluttajien ei tarvitse pelätä tietoturvan heikkenemistä.

– Sopimusten mukaan kaikki olemassa olevat puhelinmallit jatkavat Googlen palveluiden käyttöä koko elinkaarensa ajan. Huawei tarjoaa tietoturvapäivitykset ja huoltopalvelut kaikille Huawei-älypuhelimien ostajille nyt ja jatkossa. Tietoturvan tasosta emme tingi. Kuluttajan ei tarvitse tehdä tietoturvapäivitysten saamiseksi sen enempää kuin nytkään.

On kuitenkin epäselvää, miten käy Androidin seuraavalle isolle versiopäivitykselle, josta käytetään nimitystä Q. Andersson sanoo vain, että lisätietoja asiasta julkaistaan tulevien järjestelmäpäivitysten yhteydessä.

Rahat takaisin?

Jos Huawein laitteen on jo ennättänyt ostaa, on ainakin teoriassa mahdollista pohtia sitä, voidaanko niihin tarvittaessa soveltaa virhevastuupykälää. KKV:n Kaakkolan mukaan lähtökohtana on, että jos tuote ei oleellisilta osiltaan vastaa sitä, mitä kuluttaja perustellusti odotti, hän voi vedota tuotteen virheeseen.

Pykälän soveltaminen on kuitenkin epävarmaa eikä tämäntyyppistä ennakkotapausta ole aikaisemmin tullut vastaan. Ei ole selvää, voiko esimerkiksi Android Q:n puuttumisen laskea virhevastuun piikkiin.

Kaakkolan mukaan koko soppaa ei välttämättä voi edes laittaa Huawein syyksi, vaan kyseessä on yhtiölle ylivoimainen tapahtuma.

Tietokoneiden puolella pakkaa sekoittaa Microsoftin vaitonaisuus. Ei ole tiedossa, miten käy Huawein tietokoneille, joissa ajetaan Windows 10 -käyttöjärjestelmää.

Rahojen takaisin saaminen on joka tapauksessa se viimeinen vaihtoehto. Sitä ennen pyritään yleensä korjaamaan virhe tai sitten turvaudutaan hinnanalennukseen. Epäselvää on, soveltuvatko nämä Huawein tapaukseen.

KKV:llä ei ole kantaa siitä, kuinka kauan uuteen laitteeseen tulisi saada tietoturva- tai muita päivityksiä.

Myyjän vastuu korostuu

Uutta Huawei-laitetta nyt ostavan kannattaa olla tarkkana.

– On syytä tiedostaa nämä epävarmuustekijät esimerkiksi joidenkin palvelujen poistumisesta. Myyjänkin on syytä kertoa kuluttajalle olennaiset ja ostopäätökseen vaikuttavat asiat, ellei kuluttaja sano, että hän on niistä tietoinen, Jukka Kaakkola huomauttaa.

Huawein Andersson kuitenkin vakuuttaa, että puhelimet toimivat samalla tavalla kuin ennen, vaikka sellaisen ostaisi vasta nyt.

Tulevista malleista Googlen palveluja saattaa puuttua, jolloin kuluttaja voi joutua kiertämään ongelmaa käyttämällä esimerkiksi Mapsia tai Youtubea selaimen kautta. Andersson ei kommentoi, kuinka houkutteleva vaihtoehto se olisi asiakkaille.

– Yritämme yhdessä Googlen kanssa ratkaista tilannetta annettujen raamien puitteissa mahdollisimman pian.

Huawein ongelmat voivat jatkuessaan vaikuttaa myös kuluttajiin, jotka eivät omista mitään Huawein laitteita. Yksi sellainen skenaario voi olla 5g-verkkojen myöhästyminen, jota Huawei on itse ennakoinut.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt