Tässä ovat Suomen parhaat pelit - Digitoday - Ilta-Sanomat

Tässä ovat Suomen parhaat pelit

Suomen peliala palkitsi viime vuoden parhaat Finnish Game Awardsissa.

Kehuja saanut autonromutus Wreckfest palautti pelintekijä Bugbearin julkisuuteen ja toi vuoden paluun arvonimen.

25.4.2019 23:05

Suomen parhaat pelit ja pelialan merkittävimmät toimijat vuodelta 2018 on palkittu Neogames ry:n järjestämässä Finnish Game Awards -tapahtumassa torstai-iltana.

Vuoden kotimaisen pelin palkinnon voitti Supercellin Brawl Stars. Helsinkiläisstudio on tunnettu menestyksekkäiden peliensä lisäksi myös siitä, että se on hyvin hanakka tappamaan julkaisemattomia pelejä. Julkaisun nähnyt Brawl Stars kuitenkin nousi kansainväliseksi hitiksi.

Supercell sai Brawl Stars -mobiilipelillään kaksoisvoiton.

Supercell sai kaksoisvoiton, sillä Brawl Starts valittiin myös vuoden mobiilipeliksi.

Vuoden tietokone- ja konsolipeliksi valittiin 10tonsin Tesla v. Lovecraft. Viime vuoden alussa julkaistu areenaräiskintä asettaa Nikola Teslan taistelemaan H.P.Lovecraftia ja tämän hirviöarmeijaa vastaan.

Tesla v. Lovecraft on viime vuoden paras isolla ruudulla pelattava suomalainen peli.

Vuoden luova saavutus oli Rival Gamesin Thief of Thieves. Kyseessä on sarjakuvatyylisesti toteutettu varastelusimulaattori, joka on saanut suuria kehuja ulkoasustaan.

Vuoden paluu oli raskaissa taloudellisissa vaikeuksissa tarponeen Bugbearin Wreckfest. Studio teki FatOutille henkisen jatko-osan eri nimellä, sillä oikeus pelisarjan nimeen siirtyi julkaisijan konkurssin yhteydessä jo aiemmin toisaalle.

Vuoden hyötypeli on Turku Game Labin ja Humakin Lights On! Kyseessä on muun muassa lisättyä todellisuutta eli kamerakuvaa ja tietokonegrafiikkaa yhdistelevä, kulttuurihistoriallisesti merkittäviä turistikohteita esittelevä sovellus.

Vuoden vaikuttaja on Roviolla työskentelevä Petri Hyökyranta, jonka työ EU:n gdpr-tietosuoja-asetukseen valmistautumisessa auttoi koko Euroopan pelialaa olemana valmis uudistuksen koittaessa.

Lisäksi myönnettiin Pelit-lehden perintöä oleva Kyöpeli-palkinto. Sen sai yleisön suosikki Bugbear.

Pelintekijöiden yhteenliittymä IGDA:n antoi lisäksi tunnustuksen vuoden vapaaehtoiselle, Christopher Hamiltonille.

Nyt palkitaan suomalaisia

Pelialan palkinnot ovat muuttaneet muotoa Suomessa merkittävästi. Palkitsemisen aloitti Pelit-lehti Kyöpelit-gaalalla vuonna 1998. Sittemmin järjestämisvastuu siirtyi Suomen pelialan kattojärjestö Figmalle.

Suomen pelialan kehittyessä palkinnot ovat siirtyneet koskemaan kotimaista peliteollisuutta. Aiemmin palkintoja pokkasivat etupäässä ulkomaiset peli- ja laitevalmistajat.

Suomen peliala työllistää tällä hetkellä voin 3000 ihmistä, joista noin neljännes on ulkomaalaisia. Ala odottaa kahden vuoden sisällä noin 500 uutta työpaikkaa.

Samalla julkaistavien pelien määrä on vähentynyt. Uusia suomalaisia pelejä nähtiin viime vuonna noin 100 kappaletta, kun aiemmin julkaisutahti oli voin 150–200. Syynä on pelien muuttuminen yhä pitkäikäisemmiksi palveluiksi, joita ylläpidetään vuosien ajan.

Vuoden 2018 kotimainen peli, mobiilipeli sekä tietokone- ja konsolipeli valittiin Suomen pelinkehittäjien jäsenäänestyksellä. Vuoden 2018 hyötypelin valitsi Serious Gaming Cluster Finland ry. Vuoden luovan saavutuksen ja vuoden paluun valitsi Suomen pelinkehittäjien hallitus.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?