Shoppailetko Amazonissa? Tiedä tämä asia etenkin, jos olet ostamassa kuulokkeita

Julkaistu:

Amazon
Teknologiashoppailija törmää Amazonin verkkokaupassa helposti vääriin arvosteluihin ja niiden esiinnostamiin tuntemattomiin brändeihin.
Suuri ja suomalaistenkin suosima Amazonin verkkokauppa tulvii vääriä viiden tähden arvosteluja täysin tuntemattomille tuotebrändeille, tilannetta tutkinut brittiläinen kuluttajajärjestö Which? kertoo BBC:n mukaan.

Raportin perusteella pahimpia ovat kuulokkeet. Kun Which? teki Amazonissa haun termillä "headphones" ja lajitteli tulokset asiakasarvostelujen mukaan, ensimmäinen tulossivu käsitti pelkästään brändejä, joita järjestön teknologia-asiantuntijat eivät tunnistaneet. 71 prosentilla tuotteista oli täydellinen 5 tähden keskimääräinen asiakasarvio.

Ensimmäisen tulossivun kuulokearvosteluista 87 prosenttia oli vahvistamattomia, eli tuotteen ostamisesta ei ole näyttöä. Lisäksi pelkästään viidellä ensimmäisellä tuotteella oli yhteensä 5425 arvostelua, mikä kielii arvostelujen mahdollisesta teettämisestä liukuhihnalta.

Kuulokkeista löydettiin useita tapauksia, joissa satoja viiden tähden vahvistamattomia arvosteluja ilmestyi yhden päivän aikana. Joskus löytyi jopa kehuvia arvosteluja, jotka oli selvästi tarkoitettu kokonaan toiselle tuotteelle.

Kuulokkeiden lisäksi erityisen ongelmallisiksi todettiin pienet kamerat, autokamerat, kuntomittarit ja älykellot.

Amazon on taistellut vääriä arvosteluja vastaan vuosikaudet, mutta Whichin selvitys todistaa siitä, että työtä on vielä jäljellä.
Kuluttajan on hyvä muistaa muutama nyrkkisääntö Amazonissa ja myös muissa verkkokaupoissa väärien arvostelujen tunnistamiseksi. Yksi vihje vilpistä on esimerkiksi useiden kehuvien arvostelujen ilmestyminen erittäin lyhyen ajan sisällä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt