Tällainen on Espoosta tuleva kymmenien miljoonien megapeli – pelasimme Controlia

Julkaistu:

Videopelit
Testasimme elokuussa ilmestyvää Remedyn Control-toimintapeliä.
Lähdetäänpä hyvistä asioista: Espoolainen Remedy on ollut aina omaa luokkaansa tunnelmien luojana. Mitä tunnelmiin tulee, niin Alan Wake hakee edelleen vertaistaan. Myös Quantum Breakin maailma oli taidokkaasti rakennettu.

Remedy on päätynyt taas rakentamaan uuden maailman, sillä edellä mainitut pelit, kuten myös Max Payne ovat nyt muiden omaisuutta. Tuo uusi maailma on elokuussa ilmestyvän Control-toimintapelin ympärille rakentuva universumi.

Control on niin sanottu AAA-peli, eli sitä tehdään isolla budjetilla (Remedy on ilmoittanut haarukaksi 20–30 miljoonaa euroa), ja sen pistää markkinoille suuri julkaisija – tässä tapauksessa 505 Games.


Myös Control vakuuttaa ensimmäiseksi tunnelmallaan. Pelaaja asetetaan salaperäisen ”viraston” (The Federal Bureau of Control) uuden johtajan, Jesse Fadenin kenkiin, kun tämä joutuu keskelle mystisiä tapahtumia.

Pelin areena on nimellisesti viraston rakennus, ”The Oldest House”, New Yorkissa. Todellisuudessa näyttämönä toimii rakennuksen lisäksi toinen ulottuvuus, joka on sidoksissa maanpäällisiin tapahtumiin tiiviimmin kuin mitä heti uskoisi.

Yliluonnollisesta on siis kysymys.


Brutalistinen betonirakennus henkii 70-lukulaista tunnelmaa, ja lähiöiden asukit tuntevat olonsa heti kotoisaksi. Toisin kuin Remedyn pelit aiemmin, nyt ei ole kuitenkaan kyseessä putkijuoksu, vaan kurotus hiekkalaatikkopelien suuntaan.

Viraston aula toimii keskipisteenä, ja rakennuksen eri siivet ja niistä aukeavat maailmat ovat varsinainen näyttämö. Tarjolla on myös sivutehtäviä uusien kykyjen hankkimiseksi ja hahmon kehittämiseksi.

Moni alueista on kokonaan tai osittain lukossa alussa. Hahmon kykyjen kehittyessä niille palataan myöhemmin.

Niin, kykyjen. Niistä Controlissa on ensisijaisesti kyse. Kun taidot kertyvät, Jesse oppii muun muassa leijumaan, tekemään hurjia iskuja ilmasta käsin ja tarttumaan mentaalisesti esineisiin ja heittelemään vastustajia niillä. Kyky tunkeutua vastustaja mieleen ja kääntää tämä tovereitaan vastaan on myös hyvin tyydyttävä. Pelin suurin koukku on oman pelityylin löytäminen.


Uusien kikkojen toimivuus selviää vasta myöhemmin pelin varsinaisen version myötä. Jessen ase on viriteltävissä, ja myöhemmin pelihahmoa pääsee jopa pukemaan erilaisiin vaatteisiin.

Edelliselle ratkaisulle on perusteet, jotta aseen voi sopeuttaa omaan pelityyliin. Vaatteiden vaihtelu on oudompi ratkaisu, sillä videopeleissä ne ovat nykyisin yleensä moninpelin blingblingiä. Controlissa ei moninpeliä ole, joten pelaaja saa vedellä rättisulkeisia ihan vaan omaksi ilokseen.

20 minuuttiin rajatussa demossa ei ehtinyt saada kovin syvällistä käsitystä pelin maailmasta tai The Hissinä tunnetusta vieraasta voimasta. Selväksi kuitenkin kävi, että kaikki vastustajat eivät ole tästä maailmasta, ja meininki keikahtaa välillä hyvinkin psykedeeliseen suuntaan.


Twin Peaks -telkkarisarjan ystävät myhäilevät varmasti tyytyväisinä. Remedyltä odotetaan ensisijaisesti pahanenteistä tunnelmaa, eikä siitä vaikuta tulevan pulaa.

Demo oli vielä varsin optimoimaton, mikä näkyi varsinkin ruudunpäivityksessä. Siksi sen teknisiä ja graafisia ominaisuuksia ei siis juuri kannata vielä arvioida.

Tähän väliin on paikallaan varoituksen sana: Control on vaikea peli. Se on sitä jo demovaiheessa, eikä sitä ole missään vaiheessa suunniteltu muita kuin tosipelaajia varten. Remedy tuntee kohderyhmänsä ja keskittyy palvelemaan sitä.

Demo jättää jälkeensä hyvän maun ja halun pelata lisää. Samalla se herättää kysymyksen siitä, onko lopullisen version pelaaminen hauskaa. Allekirjoittanut muistelee edelleen supertuskauttavia hetkiä Quantum Breakin pomotaisteluissa, joista oli hauskuus kaukana.

Peli herättää toisenkin kysymyksen: Maalaako Remedy itseään nurkkaan tekemällä kymmenien miljoonien euron budjetilla vaikeasti lähestyttävään teemaan kytkeytyvän yksinpelin? Remedyn toimitusjohtaja Tero Virtalan mukaan asia ei kuitenkaan ole näin.
Toisin kuin Remedyn edelliset pelit, Control tulee saataville kaikille suurille alustoille: Windowsille, Playstation 4:lle ja Xbox Onelle. Sen julkaisupäivä on 27. elokuuta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt