Kymmenien miljoonien satsaus toteutuu elokuussa – pelaatteko uhkapeliä, Remedy?

Julkaistu:

Haastattelu
Pörssiin listatun peliyhtiö Remedy Entertainmentin toimitusjohtaja Tero Virtala vie yhtiötä kohti tiiviimpää julkaisutahtia ja tiukempaa riskien hallintaa. Elokuussa ilmestyvä Control on suuri satsaus.
Espoolainen peliyhtiö Remedy elää jännittävää aikaa. Sen suuri ponnistus, 3 vuoden kehitystyö Control-pelin suhteen on loppusuoralla.

Peli ei ole sellainen, joka iskisi kaikkiin pelaajiin. Se sijoittuu kuvitteellisen ”viraston” betonirakennukseen New Yorkissa, ja yliluonnolliset voimat yrittävät ottaa rakennusta haltuunsa. Pelaaja joutuu etsimään syitä mysteerin takaa käyttämällä hahmolle kehittyviä supervoimia läpi hankalan pelikampanjan.

Jännittävää Remedyllä on myös taloudellisesti. Peliyhtiö listautui pörssiin toukokuussa 2017, ja sen osakekurssi on nyt korkeammalla kuin koskaan. Tämä siitä huolimatta, että sen viimeisin pelijulkaisu oli Quantum Break keväällä 2016.
Vain Xbox Onelle ja Windows 10:lle julkaistu Quantum Break oli arvostelumenestys, mutta sitä on pidetty kaupallisena floppina. Remedyn toimitusjohtaja Tero Virtala ei kommentoi asiaa sen enempää vedoten julkaisija Microsoftin kanssa tehtyyn sopimukseen.

– Arviot eivät käänny suoraan myynniksi, mutta me olemme olleet tyytyväisiä Quantum Breakiin, hän sanoo viitaten oppimisprosessiin ja pelissä kokeiltuihin uusiin teknologioihin.

Elokuun 27. ilmestyvän Controlin budjetti on 20–30 miljoonan euron välillä. Control edustaa muutosta Remedyn julkaisustrategiassa, sillä peli ilmestyy Xbox Onelle, Playstation 4:lle sekä Windowsille. Epicin uudella Epic Store -latauskaupalla on yksinoikeus pc-version digitaaliseen myyntiin ensimmäisen vuoden ajan.

– Teimme 10 vuotta yhteistyötä Microsoftin kanssa. Silloin oli loogista, että teemme pelit Xboxille ja pc:lle. Ajatuksemme on kuitenkin, että osaamme tehdä markkinoilla erottuvia pelejä, ja silloin haluamme ne mahdollisimman laajalle yleisölle, Virtala selittää.


Remedy on hittibisneksessä toimiva pörssiyhtiö. Jos pelistä ei tule hittiä, vuosien kehitystyö ei saa taloudellista vastinetta. Miten tulosvastuu ja hittijahti istuvat yhteen?

Virtalan mukaan kyse on riskien hallinnasta. Remedy on siirtynyt moniprojektimalliin, jossa 224 henkeä työllistävä talo työstää samanaikaisesti useita hankkeita.

– Se antaa meille mahdollisuuden hajauttaa riskejä ja samalla hakea tulevaisuuden kasvua. Hankkeita edistetään aluksi pienillä tiimeillä ja vasta myöhemmin ne skaalataan isoksi. Näin pystytään rauhassa etsimään ja löytämään se peli, joka olisi hyvälaatuinen ja menestys.

Tällä hetkellä Remedyllä on Controlin lisäksi työn alla kokeellinen Vanguard-moninpeli sekä alihankintana tehtävää teknologian kehittämistä Smilegaten CrossFire-peleihin. Lisäksi meneillään on neljäs, vielä alkuvaiheessa oleva hanke.

– Jos saamme neljää hanketta vietyä eteenpäin tällaisilla aikatauluilla, tavoite on tästä vuodesta eteenpäin saada ulos joka vuosi joko peli tai pelin laajennusosa, Virtala linjaa.

Remedy on myös kehittänyt Northlight-nimellä tunnetun tarinankerronnassa käytettävän teknologian, jota se käyttää omissa peleissään. Yhtiöllä ei ole kuitenkaan aikeita lähteä lisensoimaan sitä eteenpäin.

– Olemme todenneet, että meillä on riittävästi kasvun mahdollisuuksia, kun viemme moniprojektimalliamme eteenpäin. Saamme ajoittain kyselyitä, mutta se olisi isompi strateginen linjaus, johon kuuluisivat lisensoinnin vaatimat tukifunktiot. Siihen emme ole halunneet lähteä, Virtala sanoo.


Control ei edusta rahastuksen valtavirtaa. Se on sunnuntaipelaajat ulkopuolelle jättävä vaikea ”gamers’ game”, siinä ei ole moninpeliä eikä näillä näkymin myöskään tuottoisia, mutta pelaajia ärsyttäviä pelinsisäisiä ostoksia. Lisäksi teema on yliluonnollinen, mikä ei ole helpoimmin lähestyttäviä aihepiirejä pelimaailmassa. Onko kyseessä harkittu riski?

– Harkittu se on ehdottomasti. Mutta onko se riski vai mahdollisuus, sen voi jokainen arvioida itse, Virtala heittää.

Toimitusjohtaja muistuttaa pelimarkkinan kasvavan ennusteita nopeammin. Se on nyt 140 miljardin dollarin arvoinen, ja varsin monitahoinen. Vaikka kolme vuotta sitten isoilla yksinpeleillä oli vaikeaa, viime aikoina ne ovat menestyneet hyvin.

– Olemme nähneet, että markkinan kasvaessa entisistä nicheistä on kasvanut keskikokoisia segmenttejä, joissa on mahdollisuuksia. Meidän näkemyksemme mukaan Control voi menestyä keskikokoisessa kiinnostavassa segmentissä hyvinkin.

Controlin tapauksessa investointi jakautuu pelistudio Remedyn ja julkaisija 505 Gamesin välillä. Mutta kestäisikö Remedyn talous Controlin floppaamisen?

– Lähtökohtamme on, että Controlista saadaan luotua menestys. Olemme kuitenkin firmaa rakentaneet niin, että yksittäisestä pelistä emme olisi enää tulevaisuudessa riippuvaisia, Virtala sanoo.

Vaikka Remedy ei ole julkaissut pelejä kolmeen vuoteen, se on kannattava ja sillä on silti tasainen tulovirta. Rahaa tulee Smilegatelle tehtävän kehityksen lisäksi vanhojen pelien, kuten Alan Waken, digitaalisesta myynnistä.

Tämän lisäksi Controlin julkaisija 505 Games maksaa suomalaisyhtiölle kehitysmaksuja, joiden suuruutta Virtala ei kuitenkaan paljasta. 505 on kuitenkin aiemmin kertonut sijoittavansa peliprojektiin 7,75 miljoonaa euroa.

– Kyllä me vakaalla pohjalla olemme. Onneksi emme ole riippuvaisia yhdestä hankkeesta.

Virtala kehuu kumppanuutta 505 Gamesin kanssa: se on sijoittanut peliin, mahdollistaa Remedylle oman pelin kehittämisen, tarjoaa riittävää kaupallistamisosaamista ja on asettanut Controlin keskeiseen asemaan omassa tarjonnassaan.


Vaikka pelibisneksessä moni asia muuttuukin, Remedy ilmoittaa silti yhden asian olevan pysyvä: yhtiö ei aio muuttaa Espoosta mihinkään. Viimeisin, noin vuoden takainen muutto tapahtui kaupungin sisällä.

Ilta-Sanomat Digitoday myös tutustui uuteen Control-peliin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt