Applella tärkein ilta aikoihin – tulossa ei vain ”oma Netflix” vaan kokonaan uusi strategia

Julkaistu:

Apple
Apple liukuu yhä enemmän kohti palveluyhtiötä. Wall Street Journalin mukana illalla on luvassa ainakin videoiden suoratoistopalvelu.
Apple pitää tänä iltana kello 19 Suomen aikaa suuren julkistustilaisuuden pääkonttorissaan Kaliforniassa. Yhtiö julkistaa elokuvien ja sarjojen suoratoistopalvelun. Se yhdistää jo olemassa olevien palveluiden, kuten HBO:n, Starzin ja Showtimen, sisältöjä Applen ostamiin yksinoikeussarjoihin, kertoo Wall Street Journal (maksumuurin takana).

Samalla Apple esittelee uusitun News-sovelluksen, jossa on mukana suuria ja nimekkäitä medioita.

Molempien palveluiden kuukausihinta asettuu 10 dollariin. Videopalvelun toteutuksesta Euroopassa tai suomalaisen tai muun eurooppalaisen median mukana olosta News-palvelussa ei ole tietoa.

Julkistuksen syy on Applen uusi strategia, jossa siirrytään yhä enemmän laitteiden valmistamisesta kohti palveluita. Apple laskee uusien, nimenomaan omille käyttäjilleen suunnattujen palveluiden lähentävän yhtiön ja asiakkaidensa suhdetta ja lisäävän laitteiden käyttöä.

Palveluiden osuus on noussut nousi viime vuonna 15 prosenttiin Applen koko 235 miljardin euron liikevaihdosta. Samaan aikaan iPhonejen myynnin kasvu on hidastunut ja Applen merkittävimmän tulonlähteen, kolmanneksen sovellusten ja muiden sisältöjen tuotoista vievän sovelluskaupan, tulevaisuus on kyseenalaistettu.
Samalla Apple asettuu kilpailemaan avoimesti Netflixin sekä oman suoratoistopalvelunsa avaavan Disneyn kanssa kanssa. Näiden sisällöt eivät ole tarjolla Applen palvelussa.

Videosuoratoistopalvelujen kenttä on parhaillaan vahvassa käymistilassa. Yle Areenan palvelupäällikkö Kari Haakana arvioi IS Digitodaylle viime syksynä kentän pirstoutumisen johtavan siihen, että käyttäjät päätyvät maksamaan enemmän tai ”shoppailemaan” tarkasti tilausten kanssa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt