Miksi pelien striimaaminen on niin suosittua? Tässä 4 syytä

Julkaistu:

Pelaaminen ja striimaaminen
Tutkija löytää neljä syytä pelistriimaamisen suosiolle.
Pelien striimaaminen eli videosuoratoisto on yhä laajempaa kansanhuvia. Se on noussut myös suuren yleisön tietoisuuteen suomalaisten esports-joukkueiden menestyksen myötä.

Ilmiö on kasvanut hurjalla vauhdilla viime vuosina. Myös Suomessa.

– En olisi viisi vuotta sitten uskonut, että kukaan [esports-pelaaja] saa kutsua Linnan juhliin, sanoo Aalto-yliopistossa väitöskirjan tehnyt pelitutkija Max Sjöblom.

Striimaaminen ei ole kuitenkaan yhtä kuin esports. Maailma on täynnä huvikseen tai työkseen pelaavia striimaajia, jotka jakavat kokemuksiaan pelaamisen ohessa.

– Peli toimii kehikkona striimaajille, jotta nämä voivat tuoda omia juttujaan esille, Sjöblom sanoo.

 

Peli toimii kehikkona striimaajille, jotta nämä voivat tuoda omia juttujaan esille.

Tutkija viittaa siihen, että ylivoimaisesti suurin osa striimaajista käyttää web-kameraa ja mikrofonia – lähetyksissä on tarjolla enemmän kuin pelkkää pelaamista. Pelaamisen sijaan jotkut striimaajat juttelevat esimerkiksi koodaamisen tai maalaamisen ohessa, mutta tämä ei ole läheskään yhtä suosittua kuin pelistriimaaminen.

Sjöblom niputtaa striimaajan persoonan seuraamisen viihdearvo-nimikkeen alle, joka on tärkeä syy seurata striimaamista. Nettipersoonat vastaavat viihdyttävyydeltään edellisen mediankuluttajasukupolven tv-kasvoja.

Viihdearvoon läheisesti liittyvä syy seurata pelistriimejä on toiminnan sosiaalisuus. Suosittujen striimien chatit ovat vilkkaita ja katsojat pääsevät usein chattaamaan myös striimaajan eli nettijulkkiksen kanssa.
Viihdearvoon liittyy myös pelien suoratoistopalveluiden ykkösen, Twitchin, ansaintalogiikka. Käyttäjät pääsevät ilmaiseksi seuraamaan haluamiensa striimaajien kanavia, mutta kuukausimaksua vastaan he saavat esimerkiksi pääsyn kanavan omiin emojeihin, joita voi käyttää kaikkialla Twitchissä. Emojit ovat sosiaalista pääomaa.


Kolmas syy seurata pelistriimejä on oppiminen. Osaava pelaaja tuo katsojan tietoon temppuja ja kikkoja sekä voi pelastaa jumitilanteista.

Tutkija huomauttaa striimaajien olevan myös merkittäviä mielipidevaikuttajia. Siinä missä videopelistä aiemmin kokeiltiin demoa pelin hyvyyden testaamiseksi, nyt ostokriteerinä toimii suosikkistriimaajan suositus.

Neljäs syy, jonka Sjöblom nimeää pelistriimien katselun syyksi on eskapismi – yksinkertaisesti halu ottaa tauko arjen harmaudesta.

Yhä nuorten miesten hommaa

Sjöblom kertoo yhdessä Juho Hamarin kanssa toteuttamassaan tutkimuksessa vastaajajoukon olleen hyvin miesvaltaista. Tutkittuja oli 1097, ja yhdeksän kymmenestä oli miehiä. Sjöblom arvelee striimaajien katsojien jakautuvan suurilla alustoilla suhteessa 80/20.

Mistä johtuu, että kyseessä on niin miesvaltaista toimintaa ja miksi tekniikan kehittymistä edustavassa internetissä tasa-arvo on vielä niin keskiajalla?

Tutkija arvelee tärkeimmäksi syyksi sen, että etenkin esports-pelit ja vakavana harrastuksena pelattavat pelit ovat niin vahvan kilpailuhenkisiä.

– Pelaamisen suhteen yleensä on menty kohti tasa-arvoa, vaikka kenttä on yhä miesvoittoinen, Sjöblom sanoo.

Kilpapelikenttä on tunnettu myös seksistisyydestään. Onko tasa-arvolla mahdollisuuksia tässä maailmassa?
– Anonymiteetti tekee pahaa tasa-arvolle, Sjöblom sanoo.

Tutkija huomauttaa kuitenkin, että moderointi niin chateissa kuin foorumeillakin muuttaa kulttuuria koko ajan.

– Se on hidas prosessi, mutta auttaa. Se vie hiljalleen [tasa-arvoon liittyvästä] muutosvastarinnasta eroon.

Korjauksia kello 8.51: Kirjoitusvirhe Juho Hamarin nimessä sekä Sjöblomin opinahjo korjattu.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt