Digitoday

Supercellin liikevaihto ja tulos laskivat reilusti – uusia pelijulkistuksia ei tänä vuonna luvassa

Julkaistu:

Mobiilipelit
Supercellin liikevaihto ja tulos putosivat reilusti viime vuoden aikana. Toimitusjohtaja Ilkka Paanasen mukaan se ei silti aiheuta muutoksia yhtiössä.
Supercellin liikevaihto ja tulos putosi viime vuonna roimasti jo toista vuotta peräjälkeen. Tänä vuonna liikevaihto laski 1,37 miljardiin euroon, kun se vuonna 2017 oli 1,809 miljardia euroa. Käyttökate taas laski 729 miljoonasta eurosta 537 miljoonaan euroon.

Yhtiö julkaisi joulukuun puolivälissä kansainvälisesti yli kolme vuotta kehityksessä olleen Brawl Stars -pelin, joka ei kuitenkaan ehtinyt juuri vaikuttaa tulokseen. Vaikka peli julkaisunsa jälkeen nousi ladatuimmaksi peliksi 50 maassa, yhtiö teki tuloksensa käytännössä aiemmilla Hay Day-, Clash of Clans-, Boom Beach- ja Clash Royale -peleillä.

– Ottaen huomioon, että edellisen pelin julkaisusta on jo kolme vuotta, niin tulos on ihan kohtuullinen, sanoo Supercellin toimitusjohtaja Ilkka Paananen.

– Totta kai kaikki haluaisivat, että luvut nousisivat, mutta ala ei toimi niin. Meille tärkeintä on pelien laatu ja että niitä pelataan pitkään ja tulos on hyvä pitkällä aikavälillä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Supercell on kokenut vastoinkäymisiä myös Kiinan markkinoilla, jossa valtio alkoi viime vuoden aikana tarkistaa etukäteen julkaistavat pelit. Tämän takia Brawl Stars -peliä ei ole vielä siellä saatu julkaistua, eikä julkaisupäivästä ole edes tietoa.

Paanasen mukaan Supercellin kiinalainen pääomistaja Tencent ei ole tuloksen laskusta huolimatta asettanut painetta yhtiölle.

Ei verisiä taistelupelejä

Jos vuonna 2017 Supercellin pelien asemaa huipulla horjutti Pokemon Go -peli, niin viime vuonna mobiilipeleissä jyräsivät niin sanotut Battle Royale -tyyppiset pelit kuten Fortnite ja PlayerUnknown’s Battlegrounds.

Paanasen mukaan kilpailijoita pelattiin myös Supercellillä.

– Kaikki me olemme pelaajia, niin tavallaan sitä voi olla iloinen, että on tullut hyviä pelejä, Paananen sanoo.

– Se ei kuitenkaan vaikuta meidän tekemiseemme ja millaisia pelejä me haluamme tehdä. Meidän tiimimme tekevät sellaisia pelejä, joita he haluavat pelata. Jos seuraa kovasti mitä muut tekee, niin tulee pian sellaiseksi firmaksi, joka vain seuraa eikä kehitä uutta.

Aivan Battle Royale -hittien tyylistä peliä Supercelliltä on siis turha odottaa. Paanasen mukaan peliyhtiö ei aio julkaista väkivaltaista peliä, eikä peleissä näytetä verta. Varsinaista ohjeistusta pelitiimeillä ei Paanasen mukaan esimerkiksi visuaalisen ulkoasun suhteen ole.

Paanasen mukaan yhtiö aikoo jatkaa neljän hittipelinsä päivittämistä. Brawl Starsin tie on vasta alussa, ja Boom Beach- sekä Hay Day - peleille on luvassa suuret uudistukset tämän vuoden aikana.

Myös uusia pelejä on kehitteillä.

– Osa on aikaisessa vaiheessa, osa pidemmällä, Paananen toteaa.

– Itsestä tuntuu, että muutama tiimi on pelinsä kanssa niin pitkällä, että realistisesti 1–2 peliä voi tulla betatestiin tämän vuoden aikana.

Yhtiön henkilöstömäärä kasvoi viime vuoden aikana 241 työntekijästä 283 työntekijään. Noin pari sataa heistä työskentelee edelleen Helsingissä ja loput yhtiön neljässä muussa toimipisteessä San Franciscossa, Tokiossa, Soulissa ja Shanghaissa.

Shanghain toimistosta Supercell on kehittämässä pelikehityslaboratoriota Helsingin tyyliin, jossa Paanasen mukaan toivottavasti voidaan yhdistää Aasian ja länsimaiden parhaat puolet.

– Olen huomannut, että kiinalaiset ovat erittäin hyviä esimerkiksi sosiaalisuuden tuomisessa peliin, Paananen sanoo.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt