Uusi paljastus: Lapset tuhlasivat vahingossa tonneja peleihin Facebookissa – yhtiö ei maksanut takaisin, vaikka Roviokin huolestui

Julkaistu:

Facebook
Uusi oikeuskanne väittää, että Facebook on tienannut useita miljoonia lapsilta, jotka ovat tietämättään käyttäneet vanhempiensa luottokortteja ostoksiin verkkopeleissä.
Facebook tiesi alaikäisten käyttävän vanhempiensa tietämättä näiden luottokortteja Facebookin peleissä tehtyihin ostoksiin, väittää uusi yhdysvaltalaisen The Center of Investigative Reporting -järjestön oikeusasiakirjoihin perustuva artikkeli.

Järjestön tutkimat oikeusasiakirjat ja Facebookin sisäiset viestit vuosilta 2010–2014 liittyvät Facebookia vastaan nostettuun ryhmäkanteeseen, jonka mukaan Facebook pyrki kasvattamaan voittojaan erityisesti lapsille kohdistetuilla peleillä, joihin kuuluivat muun muassa PetVille, Ninja Saga sekä suomalaisen Rovion kehittämä Angry Birds.

Yhtiö ei kuitenkaan yrittänyt estää alaikäisten yleensä vahingossa tekemiä ostoksia, sillä se olisi voinut vähentää yhtiön tuottoja. Sen sijaan Facebook vältteli vahinko-ostosten hyvittämistä. Esimerkiksi eräässä tapauksessa 15-vuotias tyttö kulutti kahdessa viikossa 6 500 dollaria Facebook-peleihin, mutta yhtiö kieltäytyi maksamasta summaa takaisin.

Facebookin oman selvityksen mukaan lapset käyttivät kolmen kuukauden aikana jopa 3,6 miljoonaa dollaria Facebook-peliostoksiin vuoden 2010 lopulla. Facebookin sisäisissä viesteissä lasten vahingossa tekemistä ostoksista käytettiin lyhennettä FF, joka tuli sanoista friendly fraud, eli suomeksi ”ystävällinen petos”. Facebookin muistion mukaan pelinkehittäjien pitäisi antaa lasten pelata vaikka ilman vanhempien suostumusta, todetaan artikkelissa.

Luottokorttimaksujen palautusprosentti oli yli 9 prosenttia, sillä useissa tapauksissa vanhemmat joutuivat kääntymään luottokorttiyhtiöiden puoleen saadakseen rahansa takaisin. Artikkelin mukaan esimerkiksi Visa ja Mastercard sekä Yhdysvaltojen kauppakomitea FTC alkavat epäillä yritystä, jonka tekemien luottokorttipalautusten määrä on 1–2 prosenttia.

Vahinko-ostoksia Angry Birds -pelissä

Artikkelin mukaan myös Roviossa huolestuttiin korkeasta luottokorttimaksujen palautusten määrästä. Facebookin selvityksen perusteella 93 prosenttia palautuksista johtui siitä, etteivät luottokorttien omistajat tienneet, että peli laskutti heidän tiliään.

– Lähes kaikissa tapauksissa vanhempi tiesi lapsensa pelaavan Angry Birdsiä, muttei uskonut, että lapsi voisi ostaa mitään ilman heidän lupaansa, Facebookin työntekijä vastasi Roviolle.

Angry Birdsin pelaajien keski-ikä oli Facebookin selvityksen mukaan viisi vuotta. Työntekijän mukaan vahinko-ostoksia rajoittavien tarkistusten lisääminen todennäköisesti vähentäisi myös liikevaihtoa.

Rovio-peliyhtiöstä ei artikkelissa käytyä viestinvaihtoa pystytä vahvistamaan.

– Lehtitietojen mukaan keskustelu käytiin vuonna 2012, jolloin olimme lanseeranneet Angry Birds Friends -pelin, kertoo Rovion viestintäjohtaja Minna Eloranta.

– Valitettavasti meillä ei ole tästä muuta tietoa, kuin mitä mediassa olleista dokumenteista käy ilmi. Asiastahan on kulunut jo seitsemän vuotta ja henkilöt ovat vaihtuneet.

Elorannan mukaan Rovio kuitenkin noudatti jo tuolloin linjaa, jonka mukaan lasten ilman aikuisten lupaa tekemistä ostoista palautetaan rahat. Hänen mukaansa turvatekniikat ovat seitsemässä vuodessa kehittyneet paljon.

Asia on herättänyt Yhdysvalloissa jo poliitikoidenkin huomion. Ars Technican mukaan kaksi demokraattisenaattoria on pyytänyt Facebookin perustajalta ja johtajalta Mark Zuckerbergiltä selvitystä lapsilta tehdyistä pelilaskutuksista.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt