Digitoday

Google harhautti käyttäjiään valmiilla rastilla ruudussa – 50 miljoonan sakot

Julkaistu:

Google
Google sai 50 miljoonan euron sakot EU:n uuden tietosuoja-asetuksen rikkomisesta.
Yhdysvaltalainen internet-yhtiö Google on saanut Ranskan tietosuojaviranomaiselta 50 miljoonan euron sakot Euroopan unionissa viime keväänä voimaan astuneen gdpr-tietosuoja-asetuksen rikkomisesta. Asiasta kertoo muun muassa BBC ja tietosuojaviranomainen CNIL tiedotteessaan.

Googlesta oli valitettu sillä perusteella, että se hankkii väärillä tavoilla luvan käyttäjätietojen keräämiseen eikä yhtiöllä ole laillista perustaa käyttäjätietojen käyttämiseksi mainosten kohdentamiseen.

CNIL näki kaksi merkittävää ongelmaa Googlen toiminnassa. Ensimmäinen on se, että yhtiö ei vastoin gdpr:n vaatimuksia selittänyt ymmärrettävästi yhdessä paikassa, miten se aikoo käsitellä käyttäjän tietoja. Sen sijaan tiedot oli hajautettu niin, että käyttäjän piti klikkailla niitä auki eri linkkien ja nappien kautta.

Toiseksi CNIL katsoo, että Google ei ollut saanut käyttäjiltä oikeutusta käyttäjätietojen käsittelyyn. Yksi konkreettinen virhe oli, että Google oli käyttäjille tarjoamissa mainosasetuksissaan laittanut valmiiksi ruksin kohtaan, jossa annetaan lupa mainosten kohdentamiseen. EU:n mukaan käyttäjien on ruksattava rasti itse (ns. opt-in).
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Google sanoo tutkivansa päätöstä ja pohtivansa jatkotoimia. Google vakuuttaa olevansa sitoutunut gdpr:n noudattamiseen.

Yhtiötä on syytetty gdpr:n rikkomisesta laajemminkin. Viime elokuussa epäiltiin, että Googlen tapa seurata käyttäjiään oli vastoin tietosuoja-asetusta.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt