Digitoday

Miten on voi olla, että näet mainoksen Facebookissa juuri keskusteltuasi asiasta – selitys kertoo piirun­tarkasta valvonnasta

Julkaistu:

Facebook
Facebookin välillä pelottavan osuvat mainokset selittyvät muulla kuin salakuuntelulla, Vox-lehti selvittää. Mutta selitys ei välttämättä ole yhtään parempi.
Miksi Facebook esittää olutmainoksen tuntemattomasta brändistä vain 15 minuuttia sen jälkeen, kun hypistelit kyseistä tölkkiä kaupassa ensimmäisen kerran? Siinä vain yksi esimerkki kummallisista sattumuksista, joiden takia Facebookia on alati syytetty käyttäjien salakuuntelusta.

Aiheeseen tarttuneen Vox-lehden mukaan salakuunteluun ei ole tarvetta. Facebookilla on ollut jopa 52 000 kategoriaa, joilla se luokittelee käyttäjiään mainosten kohdentamiseksi.

Ne ovat mitä erikoisempia mukaan lukien yksi, joka kulkee nimellä "teeskentelee tekstaavansa kiusallisissa tilanteissa". Aiheesta kirjoitti aikanaan ProPublica. Sen mukaan Facebook luokittelee ihmisiä esimerkiksi kodin rakennusvuoden ja juomatottumusten mukaan, mutta myös vaikkapa sen perusteella, uskooko käyttäjä kärsivänsä persoonallisuuden jakautumishäiriöstä.

Facebook täydentää tietojaan käyttäjiensä toiminnasta ostamalla markkinoilta tietoja ihmisten tekemisistä verkon ulkopuolella. Näihin kuuluvat muun muassa heidän tulonsa, ravintolakäynnit tai kuinka monta luottokorttia heillä on lompakossaan, ProPublica jatkoi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Facebook osaa lukea kameran naarmut

Facebook on virallisesti kiistänyt salakuuntelun puhelimen mikrofonin kautta. Yhtiön entinen insinööri ja Facebookin mainosten kohdentamisesta pitkälti vastannut Antonio García Martínez menee taannoisessa artikkelissaan paljon pidemmälle ja selittää, miksi salakuuntelu olisi käytännössä mahdotonta.

Syntyvä datamäärä olisi aivan liian valtava Facebookin käsiteltäväksi. Tätä voitaisiin rajoittaa aktivoimalla kuuntelu vain, kun tietyt avainsanat mainitaan. Mutta silloinkin kuunneltavia avainsanoja voisi olla miljoonia tai jopa miljardeja, mikä viime kädessä näkyisi puhelimen hidasteluna ja akun nopeana kulumisena, ex-johtaja väittää.

Kenties karmivampaa on se, että Facebook oletettavasti pystyy kohdentamaan mainokset väitetyn tarkasti ilman salakuuntelua. Avainasemassa ovat käyttäjien sosiaaliset verkostot. Yhtiö on esimerkiksi kehittänyt tekniikan, joka voi kytkeä ihmisiä yhteen vertaamalla valokuvan ottopaikkaa ja -aikaa kameran linssissä olevaan pölyyn tai naarmuihin. Facebook on tosin korostanut, että tekniikkaa ei käytetä ainakaan kaverisuositusten tekemiseen.

– Kaikista arvokkain tieto, mitä Facebookilla sinusta on, ei koske sitä, mistä tykkäät, minne menet tai mitä klikkaat, vaan sitä kenet tunnet. Näin on aina ollut, Vox-lehti kiteyttää.

Voiko Facebook muuttua?

Etenkin viimeaikaisten paljastusten, kuten Cambridge Analytica -skandaalin, jälkeen olisi perusteltua olettaa, ettei toiminnaltaan hyvin arveluttavana näyttäytyvä Facebook tekisi merkittäviä muutoksia mainosten kohdentamiseen. Kyseessä on sentään Facebookin taloudellinen selkäranka.

Lue lisää:
Muutoksia on kuitenkin ainakin näennäisesti tehty. Facebook päätti hävittää mainostajille tarkoitetun Partner Categories -tuotteensa, joka Forbes-lehden mukaan on auttanut suuntaamaan mainoksia käyttäjien verkon ulkopuoliseen elämään perustuen.

On muutenkin mahdollista, että Facebook on muuttanut käytäntöjään joiltakin osin sen jälkeen, kun tässä jutussa lainatut artikkelit on kirjoitettu.