Digitoday

Selvä muutos: Tällaisia televisioita suomalaiset haluavat nyt

Julkaistu:

Televisiot
Suomalaiset haaveilevat yhä suuremmista televisioista, eikä hinnalla ole enää niin väliä.
Suomalaisista 56 prosentilla on kotonaan vähintään 42-tuumainen televisio. Jopa 72 prosenttia haluaisi kuitenkin sitä suuremman, jos saisi täysin vapaasti valita, selviää YouGov-tutkimusyhtiön tekemästä kyselystä, johon osallistui tuhat suomalaista. Tutkimuksen oli tilannut Samsung.

Vuonna 2017 hinta oli tv-ostoksilla suomalaisten ykkösvalintakriteeri. Kyselytutkimuksen perusteella koko ja kuvanlaatu ovat entistä tärkeämpiä valintakriteereitä uuden television valinnassa, ja hinta on pudonnut sijalle kolme. Jopa 21 prosenttia 18–34-vuotiaista kertoi kuitenkin designin olevan television ykkösvalintakriteeri.

Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n tilastojen mukaan kaikki myytävät yli 40 tuuman televisiot ovat 4K- tai uhd-malleja. Ultra hd -televisioiden osuus on jo yli 70 prosenttia tv-myynnistä, ja uhd-malleja ostettiin tämän vuoden tammi–syyskuussa 185 453 kappaletta, eli 35,3 prosenttia enemmän kuin viime vuonna vastaavaan aikaan.

Samaan aikaan uhd-mallien keskihinta on laskenut lähes 11 prosentilla 790 euroon viime vuoden tammi–syyskuun 886 eurosta. Kaikkien myytujen televisioiden keskihinta on kuitenkin samassa ajassa noussut 628 eurosta 643 euroon.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Elektroniikan Tukkukauppiaat ry:n mukaan 55-tuumaiset ovat arvoltaan suurin kokoluokka 38 prosentin osuudella koko markkinasta. Kyselytutkimuksen perusteella 23 prosenttia suomalaisista haluaisi seuraavaksi kuitenkin ostaa 60-tuumaisen tai sitä suuremman television.

Älykkäät toiminnot olivat uuden television valintakriteereissä sijalla neljä. Katsotuin suoratoistopalvelu oli kyselyn mukaan selvästi YLE Areena, sillä 27 prosenttia vastaajista kertoi viettävänsä eniten aikaa sen parissa. Sen sijaan 18–34-vuotiaiden joukossa Netflix oli suosituin 43 prosentin osuudella, kun taas Yle Areena jäi 12 prosentillaan kolmanneksi Youtuben 19 prosentin jälkeen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt