Digitoday

Applelle kitkerä isku Suomen viranomaiselta – kuluttaja kiittää

Julkaistu:

Apple
Lakimiehen mukaan Apple-laitteen takuu ei automaattisesti raukea, jos asiakas käyttää ulkopuolista huoltoliikettä.
Kilpailu- ja kuluttajavirasto (KKV) ottaa merkittävällä tavalla kantaa laitteiden, kuten puhelinten, huoltamiseen muualla kuin valmistajan valtuuttamassa liikkeessä. Eräs kuluttaja kysyi virastolta neuvoa tilanteessa, jossa hän oli vaihdattanut iPhone 6 Plus -puhelimensa akun Fonumilla. Liike ei ole virallinen Apple-huolto, minkä vuoksi Apple ei suostunut vaihtamaan puhelinta uuteen myöhemmin sen hajotessa.

Viraston lakimiehen Jukka Kaakkolan mukaan näin ei voi menetellä.

– Puhelimen takuu ei raukea automaattisesti, vaikka sen huollattaisi ei-valtuutetussa huoltoliikkeessä. Applen tulisi pystyä osoittamaan, että puhelimen vioittuminen johtui juuri akun vaihdosta, Kaakkola tulkitsee Kuluttaja-lehdessä (maksumuurin takana).

Kysymys on kuluttajille merkittävä, sillä merkkihuollot ovat usein merkittävästi kalliimpia kuin riippumattomat huoltoliikkeet.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuluttajalla on oikeus riitauttaa asia ja vaatia tässä tapauksessa Appea osoittamaan, että vika johtui nimenomaan akkuhuollosta, ja viime kädessä asian voi viedä kuluttajariitalautakuntaan. Kaakkolan mukaan valmistajat yleensä kunnioittavat viimeistään kuluttajariitalautakunnan päätöksiä.

– Joillain alueilla päätösten noudattaminen on lähes 100-prosenttista, joillakin muilla alueilla pienempää. Mutta kyllä isoilta toimijoilta voi vastuullista toimintaa odottaa, Jukka Kaakkola viittaa Appleen.

On yllättävää, että asiasta ei ole aiempaa ennakkopäätöstä. Apple on edellyttänyt valtuutetun huollon käyttämistä useita vuosia. KKV:n Kaakkola tosin muistaa yhden tapauksen, jossa kuluttaja oli käyttänyt tulostimessa muuta kuin valmistajan hyväksymää väriainetta. Kun tulostin myöhemmin vioittui, myyjä katsoi takuun rauenneen.

Kuluttajariitalautakunta päätti asian kuluttajan hyväksi. Lautakunnan mukaan ei ollut näytetty toteen, että väriaineella ja tulostimen vialla olisi ollut mitään yhteyttä.

Kaakkola katsoo myös Fonumin tehneen virheen siinä, ettei huoltoliike maininnut takuun raukeamisen vaarasta tietyissä tilanteissa.

Aiemmin KKV on linjannut, että edes takuuajan umpeutuminen ei automaattisesti tarkoita korvausvastuun katoamista. Esimerkiksi televisioiden tulisi viraston päätösten valossa kestää noin neljä vuotta, vaikka niissä usein on vain kahden vuoden takuu.

Lue lisää: 2 vuoden takuu ei ole koko totuus – tiedätkö, kauanko uuden television tulee kestää?

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt