Facebook kiistää, että sen suomalaisten käyttäjien määrä olisi laskenut. Keskustelu Facebookin käyttäjämäärästä alkoi alkuviikosta, kun sosiaalisen median kouluttaja Harto Pönkä arvioi Facebookin mainostyökalujen antamien lukujen perusteella 300 000 suomalaisen lähteneen palvelusta vuoden 2018 aikana.
Pönkä arvioi suomalaisia olevan nyt palvelussa 2,9 miljoonaa, kun näitä oli huhtikuussa vielä 3,2 miljoonaa.
Pienen takeltelun ja ensiksi tapahtuneen väärien numeroiden antamisen jälkeen Facebook ilmoitti palvelussa olevan tällä hetkellä 2,8 miljoonaa suomalaista.
Nyt Facebook kertoo Ilta-Sanomat Digitodaylle, että suomalaisten määrä Facebookissa on pysynyt muuttumattomana tämän vuoden ajan.
– Kuukausittaisten suomalaiskäyttäjien ja mainostyökalujen ilmoittama tavoitettavuus ovat kaksi eri asiaa. Suomalaisten kuukausittaisten käyttäjien määrä on 2,8 miljoonaa, ja se ei ole laskenut.
– Kuukausittaisten aktiivisten käyttäjien määrä Suomessa on 2,8 miljoonaa myös tämän vuoden ensimmäisen ja toisen neljänneksen aikana, kertoo Camilla Nordsted Facebookin Pohjoismaiden-viestinnästä sähköpostitse.
Nordstedin mukaan palvelun mainostyökalut on tarkoitettu kampanjoiden suunnitteluun, ei käyttäjämäärien mittaamiseen. Niiden on määrä kertoa, millainen tavoitettavuus kampanjalla tietyissä tilanteissa on. Ad Manager -työkalussa näkyvä kohderyhmän koon muutos johtuu muista syistä kuin käyttäjien vähenemisestä.
Facebook itse kertoo todellisen käyttäjämäärän lisäksi muita kattavuusarvioon vaikuttavia tekijöitä olevan muun muassa käyttäjien sivutykkäykset, demografiset tiedot (esimerkiksi ilmoitettu ikä ja sukupuoli) sekä sijaintitiedot.