”Siinä oli sisu mukana matkassa” – näin suomalaiset veivät miljoonat ja maailmanmestaruuden

Julkaistu:

Videopelit
Suomalaisvahvisteinen OG-joukkue voitti Dota 2 TI8 -finaalin paremman pelisilmänsä avulla, turnausta selostanut asiantuntija arvioi.
Suomalaiset saavuttivat viikonloppuna urheiluhistoriaa tavalla, joka monelle penkkiurheilijalle on vielä verrattain vieras. Peliareenana toimi esimerkiksi kaukalon tai urheilukentän sijaan Dota 2 -videopelin taistelutanner, jossa mittaa toisistaan ottivat pitkälti kiinalainen PSG.LGD ja kahdella suomalaisella varustettu OG.

Lue lisää: Suomalaiset Jesse Vainikka ja Topias Taavitsainen voittivat Dota 2 -videopelin maailmanmestaruuden – voittopotti 11 miljoonaa dollaria

Dota 2 -ammattilainen ja Ylelle Vancouverin Dota 2 The International 8 -turnausta selostanut Benjamin Läärä: Mikä viime kädessä ratkaisi finaalin OG:n eduksi?

– Joissain peleissä tuntui, että kiinalaisilla olivat strategisesti paremmat sankarit, mutta OG otti hyviä tiimitaisteluita, parempia takaisinostoja ja pelasi joukkueena paremmin, Läärä analysoi.

Pelaajat ohjaavat kukin omia sankareitaan. Kun sankari kuolee, sitä ei voi hetkeen pelata, ja joukkue pelaa alivoimalla. Viiveen voi estää ostamalla sankari heti takaisin pelissä kerättävän kullan avulla. OG:lla oli Läärän mukaan enemmän pelisilmää siinä, koska sankarit kannatti ostaa takaisin ja koska ei.

– Eivätkä he luovuttaneet missään vaiheessa, siinä oli myös suomalainen sisu mukana matkassa, Läärä jatkaa.

OG nousi tuhkasta

OG:tä pidettiin halki turnauksen altavastaajana, ja voitto oli shokki monelle alaa ahkerasti seuraavallekin. Läärän kanssa turnausta selostanut Arttu Hämäläinen julisti voiton hetkellä, että "OG tekee mahdottomasta mahdollista".

Finaalissa voittaja oli se, joka ensimmäisenä kerää 3 erävoittoa. Lopulta 5 erän mittaiseksi venynyt mittelö sisälsi useita tilanteita, joissa OG näytti jo menettäneen erän, mutta silti he nousivat "kuin Feeniks-lintu tuhkasta", kuten Rogers Arena -hallissa hehkutettiin voiton jälkeen.

– Kiinalaiset tekivät virheitä, Läärä viittaa pelissä suuressa roolissa olevaan ja tietokoneen ohjaamaan Roshan-lohikäärmeeseen.

Roshanin voittava pelaaja saa käytännössä hetkellisen kuolemattomuuden ja se on siksi erittäin tavoiteltu palkinto. Läärän mukaan LGD lähti Roshanin perään liian ahneesti ja käytti tärkeän taian samassa yhteydessä. Silloin OG iski kimppuun, eikä taikaa voinut vielä käyttää uudestaan. LGD kävi silti taistoon OG:tä vastaan, mikä osoittautui vääräksi ratkaisuksi.

– Pää kesti paremmin OG:llä.

Turnauksen todellinen yllättäjä, Topias "Topson" Taavitsainen, ei finaaliotteluissa ollut niin vahvasti esillä kuin joissakin aiemmissa peleissä. Mutta Läärä muistuttaa, ettei voittajatiimissä ole huonoja pelaajia. Jokainen pelaaja tekee tärkeää työtä tiiminsä eteen, vaikka he eivät parrasvaloissa olisikaan vastustajan sankareita rökittämässä.

Myös OG:n toinen suomalaisjäsen Jesse "JerAx" Vainikka saa Läärältä täyden tunnustuksen.

– JerAx ja Ana olivat koko joukkueen parhaat pelaajat läpi turnauksen, Läärä katsoo mainiten OG:n australialaisen pelaajan Anathan "Ana" Phamin.

OG otti voitosta muhkean 9,5 miljoonan euron potin. Kaikkien mielestä Dota 2:nkin edustama e-urheilu ei kuitenkaan ole oikeaa urheilua ensinkään. Heille Benjamin Läärä esittää kysymyksen:

– Miksi kiekonammunta tai golf on urheilua? Se, että ihmiset kilpailevat toisiaan vastaan jossain, on e-urheilun keskiössä. Antaa jokaisen itse päättää mielipiteestään.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt