Digitoday

Hylkäsikö jopa 300 000 suomalaista Facebookin? Asiantuntija jättiyhtiön vastauksesta: ”Täysin posketon”

Julkaistu:

Facebook
Sosiaaliseen mediaan perehtynyt Harto Pönkä kertoi Facebookin käyttäjämäärän kääntyneen Suomessa rajuun laskuun. Facebook vastasi väitteeseen, mutta vastaus ei tyydyttänyt Pönkää.
Sosiaalisen median kouluttaja Harto Pönkä väittää blogissaan Facebookin käyttäjämäärän lähteneen Suomessa rajuun laskuun kaikissa ikäryhmissä. Pöngän mukaan Facebookista on lähtenyt kuluvan vuoden aikana 300 000 suomalaista.

Pönkä perustaa väitteensä Facebookin mainoskoneen antamiin lukemiin. Kuukausittaisten käyttäjien määrä olisi kokonaisuudessaan pudonnut 3,2 miljoonasta suomalaisesta 2,9 miljoonaan. Tämä tarkoittaisi, että 9 prosenttia käyttäjistä olisi lopettanut palvelun käytön.

Lue lisää: ”Sen jälkeen tapahtui täydellinen täyskäännös” – Asiantuntija väittää: 300 000 suomalaista lähti Facebookista

Facebook kommentoi asiaa Ilta-Sanomat Digitodaylle tiistaina. Yhtiön lausunnon mukaan kuukausittaisten käyttäjien määrä on 3,8 miljoonaa, mikä on rajusti erilainen kuin Pöngän esittämä luku.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Facebookin ikäraja on 13 vuotta, ja tämän ikäisiä tai vanhempia on suomalaisista 4,7 miljoonaa. Toisin sanoen vain 900 000 Facebookin käyttöikäisiä olisi yhtiön mukaan käyttämättä palvelua Suomessa.

Pönkää Facebookin luku kummastuttaa. Hänen mielestään se ei voi pitää paikkaansa.

– Jos tämä heidän lukunsa pitäisi paikkansa, se tarkoittaisi lähes 80 prosentin käyttöastetta yli 13-vuotiailla suomalaisilla. Mistään kyselytutkimuksesta ei ole ollut lähelläkään sellaista lukemaa. Lukema on kaukana kaikista tehdyistä kysely- ja haastattelututkimuksista. Sen on pakko olla virheellinen. Kukaan ympärilleen katsova ei usko, että vain kaksi kymmenestä yli 13-vuotiaasta ei käyttäisi Facebookia.

”Jos he puolustavat antamaansa lukemaa, heiltä menee uskottavuus”

Pöngän mukaan 2,9–3,2 miljoonaa per viikko ovat tasoltaan samansuuntaisia kuin kyselytutkimuksien tuloksissa.

– Mikäli Facebook pysyy väitteessä, että lukemissa on looginen suhteellinen virhe alaspäin, merkitsisi se sitä, että vielä useampi kuin 300 000 suomalaista on lopettanut palvelun käytön, Pönkä pohtii.

– Joko Facebook myöntää, että tämä heidän lukemansa 3,8 miljoonasta suomalaiskäyttäjästä per kuukausi on täysin posketon tai he myöntävät sen, että lähtijöitä on vielä enemmän kuin 300 000. Jos he puolustavat antamaansa lukemaa, niin heiltä menee uskottavuus, sillä he väittäisivät yksinään vastaa useille tutkimusyrityksille, Pönkä jatkaa.

Myös Facebook kritisoi Pöngän lukuja – Pönkä puolustautuu

Facebook kritisoi mainostyökaluista peräisin olevia Pöngän lukuja.

– Mainostyökalumme antavat arviota ja ovat kampanjansuunnittelutyökaluja. Tavoittavuus arvioidaan useamman asian yhteispelinä, joihin kuuluvat muun muassa käyttäjän toiminta, käyttäjädemografia, laitteiden antamat paikkatiedot ja muut tekijät. Ne kertovat lukuja siitä, moniko voi nähdä mainoksen ja miten kampanjan voi odottaa menevän. Niitä ei ole tarkoitettu käyttäjämäärien arvioimiseen. Työskentelemme koko ajan arvioidemme parantamiseksi, kertoi Facebookin edustaja sähköpostitse IS Digitodaylle.

Pönkä ihmettelee Facebookin kritiikkiä, sillä hän kertoo käyttävänsä lähteinään juuri Facebookin omia mainostyökaluja. Hän kertoo myös ymmärtävänsä sen, että työkalut tarjoavat pikemmin arvioita kuin tarkkoja lukuja.

– Minä en voi sanoa muuta kuin, että olen käyttänyt sitä lähdettä, mikä on käytettävissä. Mitään muuta ensikäden tilastoa ei ole.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt