Digitoday

”Sen jälkeen tapahtui täydellinen täyskäännös” – Asiantuntija väittää: 300 000 suomalaista lähti Facebookista

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebook
Facebookin käyttäjämäärä Suomessa on kääntynyt rajuun laskuun. Palvelu menettää käyttäjiä kaikissa ikäryhmissä, kertoo asiaan perehtynyt sosiaalisen median kouluttaja. Facebook kiistää luvut.
Artikkeli sisältää virheellisiä Facebookin antamia lukuja. Yhtiö sanoo antaneensa vääriä lukuja käyttäjien määrästä ja palvelua käyttää 2,8 miljoonaa suomalaista – ei 3,8 miljoonaa, kuten yhtiö eilen ilmoitti. Alla olevasta linkistä pääset lukemaan tuoreen asiaa käsittelevän artikkelin.
Yllä olevalla videolla näytetään millaista ja millaisia määriä tietoa Facebook kerää käyttäjistään.

Facebookista on lähtenyt kuluvan vuoden aikana 300 000 suomalaista, väittää sosiaalisen median kouluttaja Harto Pönkä blogissaan.

Pönkä perustaa väitteensä Facebookin mainoskoneen antamiin lukemiin. Kyse on työkalusta, jota mainostajat voivat käyttää mainostensa kohdentamiseen. Näiden lukujen valossa huhtikuussa yli 13-vuotiaista suomalaisista Facebookia olisi käyttänyt 67,4 prosenttia ja nyt lukema olisi 61,4 %.

Kuukausittaisten käyttäjien määrä olisi kokonaisuudessaan pudonnut 3,2 miljoonasta suomalaisesta 2,9 miljoonaan. Tämä tarkoittaisi, että 9 prosenttia käyttäjistä olisi lopettanut palvelun käytön.

Lopettaminen on vilkkainta 30–39-vuotiaiden ikäryhmässä, seuraavaksi innokkaimpia lopettajia olisivat 40–49-vuotiaat. Iät perustuvat käyttäjien omaan ilmoitukseen, joten ne eivät ole välttämättä täysin luotettavia.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Facebook vastaa

Facebook kommentoi asiaa Ilta-Sanomat Digitodaylle. Yhtiö ilmoittaa lausunnossaan kuukausittaisten käyttäjien määräksi 3,8 miljoonaa, mikä on rajusti erilainen kuin Pöngän esittämä luku.

Facebook kritisoi mainostyökaluista peräisin olevia Pöngän lukuja.

– Mainostyökalumme antavat arviota ja ovat kampanjansuunnittelutyökaluja. Tavoittavuus arvioidaan useamman asian yhteispelinä, joihin kuuluvat muun muassa käyttäjän toiminta, käyttäjädemografia, laitteiden antamat paikkatiedot ja muut tekijät. Ne kertovat lukuja siitä, moniko voi nähdä mainoksen ja miten kampanjan voi odottaa menevän. Niitä ei ole tarkoitettu käyttäjämäärien arvioimiseen. Työskentelemme koko ajan arvioidemme parantamiseksi, kertoi Facebookin edustaja sähköpostitse IS Digitodaylle.

Facebookin ikäraja on 13 vuotta, ja tämän ikäisiä tai vanhempia on suomalaisista 4,7 miljoonaa. Toisin sanoen vain 900 000 Facebookin käyttöikäisiä olisi yhtiön mukaan käyttämättä palvelua Suomessa.

Taustalla yksityisyyskohut?

Pönkä itse pitää suurimpana lopettamisen syynä yksityisyyskohua, jonka keskelle Facebook on joutunut. Maaliskuussa kävi ilmi, että Cambridge Analytica -yritys oli saanut ongittua testien avulla henkilökohtaista tietoa jopa 87 miljoonalta ihmiseltä, ja tietoja käytettiin näihin vaikuttamiseen Yhdysvaltain presidentinvaalien ja Brexit-kansanäänestyksen alla.

– Voidaan perustellusti sanoa, että Cambridge Analytica -kohusta alkanut Facebookiin kohdistunut kriittinen keskustelu on saanut suomalaiset muuttamaan suhtautumistaan palveluun. Arvatenkin myös gdpr:n myötä lisääntynyt tietoisuus omasta yksityisyydestä ja tietosuojasta verkossa on voinut vaikuttaa käyttäjien valintoihin, Pönkä kirjoittaa.

Lue lisää: Facebookilta entistä rajummat luvut: Cambridge Analytica sai jopa 87 miljoonan käyttäjän tiedot

Vääriin käsiin päätyivät arviolta myös 20 000 suomalaiskäyttäjän tiedot.

Tämän jälkeen Facebookista on tehty useita muita paljastuksia. On käynyt ilmi, että Facebook lukee käyttäjien yksityisviestit, palvelu on havitellut sairaaloiden terveystietoja, minkä lisäksi julkisuuteen on tullut muitakin tahoja, jotka ovat vieneet ihmisten tietoja palvelusta.

 

Huhtikuuhun asti Facebookin käytön kasvulle Suomessa ei näkynyt loppua.

– Huhtikuuhun asti Facebookin käytön kasvulle Suomessa ei näkynyt loppua. Sen jälkeen tapahtui täydellinen täyskäännös, Pönkä jatkaa.

Pöngän mukaan suomalaisten toiminta heijastelee yleiseurooppalaista trendiä. Käyttäjämäärä on laskussa myös muualla.

Facebook toimi hyvin kyseenalaisesti myös Euroopan uuden gdpr-tietosuoja-asetuksen astuessa voimaan keväällä. Tuolloin yhtiö ujutti lakisääteisten kysymysten lomaan vaikeasti kieltäydyttävän kysymyksen kasvojentunnistuksen käyttöönotosta.

Lie lisää: Kommentti: Facebookin sinulle esittämä kysymys on pöyristyttävä ja mahdollisesti rikollinen – älä missään nimessä suostu

Yksityisyysskandaalien jälkeen keväällä sosiaalisessa mediassa alkoi levitä ”DeleteFacebook-kampanja, jossa ihmisiä kehotettiin lopettamaan palvelun käyttö. Siihen liittyi maaliskuussa muun muassa Facebookin ostaman WhatsAppin perustaja Brian Acton. Facebookin jätti myös teknologiavaikuttaja Elon Musk yhtiöineen, samoin teki maineikas miestenlehti Playboy.

Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg kommentoi maaliskuussa, ettei yhtiö olisi havainnut ”merkittävän määrän” ihmisiä lopettaneen palvelun käytön.

Lue lisää: Vaikuttaako #DeleteFacebook? Näin Zuckerberg vastasi

Artikkelia on päivitetty tiistaina Facebookin kommenteilla ja keskiviikkona tiedolla yhtiön antamien lukujen virheellisyydestä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt