Television virhevastuu on 4 vuotta, sanoo kuluttajariitalautakunta - Digitoday - Ilta-Sanomat

2 vuoden takuu ei ole koko totuus – tiedätkö, kauanko uuden television tulee kestää?

Uusissa televisioissa on useimmiten 2 vuoden takuu. Virhevastuu kantaa kuitenkin paljon pidemmälle.

27.8.2018 7:00

Elektroniikkaa ostettaessa moni tutkailee laitteen hinnan lisäksi sen takuuta. Takuu ei ole kuitenkaan ainoa ostajaa suojeleva asia, sillä kauppa on mahdollista purkaa myös takuuajan jälkeen. Tämä perustuu kuluttajansuojalakiin, jonka mukaan laitteen myyjä, maahantuoja ja valmistaja vastaavat tavaran virheestä.

Kilpailu- ja kuluttajaviraston määritelmän mukaan virheestä on kyse esimerkiksi silloin, kun tavara ei vastaa kestävyydeltään sitä, mitä kuluttaja yleensä olettaa samanlaista tavaraa ostaessaan.

Virhevastuuta sovelletaan silloin, jos tuotteella ei ole takuuta tai takuuaika on päättynyt. Se ei kuitenkaan tarkoita automaattisesti rahojen takaisin saamista, sillä myyjä voi myös korjata tai vaihtaa tavaran kohtuullisessa ajassa. Tästä ei kuitenkaan saa aiheutua ostajalle kustannuksia tai olennaista haittaa.

Televisio on kodin hintavampia laitteita. Niillä on usein 2 vuoden takuu, mutta kuluttajariitalautakunnan päätösten mukaan television tulee kestää noin 4 vuotta.

Lautakunta on muun muassa todennut, että yli 4-vuotiaan television vioittunutta virtalähdettä ei ole syytä korvata, mutta 2,5 vuoden ikäisen television rikkoutumisesta on ollut oikeus saada hinnanalennusta. Lautakunnan muissa suosituksissa huomioidaan se, kauanko televisio on ehtinyt toimia moitteettomasti.

Myös digiboksille kuluttajariitalautakunta on määritellyt saman 4 vuoden kestoiän kuin televisioille.

Moni ei myöskään tiedä, että uutena ostetun älypuhelimen tulisi kestää kuluttajariitalautakunnan linjauksen mukaan 4 vuotta. Valmistajat eivät pidä asiasta juurikaan ääntä kuluttajien suuntaan.

Lue lisää: Kauanko älypuhelimen pitää kestää? Viranomaisella selvä kanta – valmistajat kiemurtelevat

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?