Digitoday

Telian asiakkailta jäävät jopa laskut saamatta – ”Tätä vähän ihmettelen, että on tullut tällainen tilanne”

Julkaistu:

Sähköposti
Aiemmin Telian asiakkailla oli ongelmia lähettää sähköposteja. Nyt heillä on ongelmia vastaanottaa niitä.
Sähköpostien kulkemisessa Telian inet.fi-päätteisiin osoitteisiin on ongelmia. Asian havaitsi yhdistysten jäsenrekisteripalvelu FloMembers yrittäessään lähettää uutiskirjeitä ihmisille, joilla on Telian sähköpostiosoite.

Palvelusta vastaavan Flo Appsin toimitusjohtajan Tapio Nurmisen mukaan ongelmat alkoivat 25. toukokuuta. Hän arvelee, että ongelma voisi liittyä samana päivänä voimaan tulleeseen EU:n gdpr-tietoturva-asetukseen ja tiukentuneeseen suodatukseen.

– Tämän jälkeen vain 2–3 prosenttia Teliaan lähtevistä viesteistä on mennyt perille, Nurminen sanoo.

Ote kiristyy

Telian palvelunhallinnasta vastaava johtaja Tommi Säilä kiistää, että asialla olisi tekemistä gdpr:n kanssa. Hänen mukaansa tilanne on jatkoa jo keväällä alkaneelle taistelulle roskapostia ja haittaohjelmia vastaan. Seurauksena joillakin Telian asiakkailla oli ongelmia sähköpostien lähettämisessä. Nyt ongelmat ilmenevät toisin päin.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
– Teemme kaikkemme roskapostin levittämisen estämiseksi, ja olemme tiukentaneet filtteröinnin sääntöjä. Samalla ymmärrämme, että on uutiskirjeiden lähettäjiä ja muita toimijoita. He ovat saaneet oikeuden jatkaa lähettämistään tunnistauduttuaan luotettavaksi toimijaksi.

Säilän mukaan tiukentunut suodatus ei ole kirvoittanut kovin paljoa palautetta.

– Olemme tällä toimenpiteellä saaneet roskapostin määriä vähenemään merkittävästi, ja olemme saaneet palvelimiamme pois roskapostilistoilta, Säilä sanoo.

Avoimia kysymyksiä

Viimeisen kahden viikon aikana FloMembersin kautta on lähetetty noin 1500 sähköpostiviestiä Telian osoitteisiin ja niistä on mennyt vastaanottajille vain noin 50 viestiä. Toimitusjohtaja epäilee, etteivät he ole yksin. On syytä olettaa, että sama ongelma vaivaa muitakin palveluja ja organisaatioita, jotka lähettävät suuria määriä sähköposteja.

Telian tukipalstalla käydyn keskustelun perusteella ongelma näyttää vaivaavan myös joitakin yksityishenkilöitä, jotka yrittävät lähettää Telian asiakkaille sähköposteja Gmailin kautta. Seurauksena on ollut virheilmoitus liian suuresta viestimäärästä.

Telian Säilän mukaan tiukentuneen suodatuksen ei kuitenkaan pitäisi puuttua liikenteeseen herkästi.

– Pitää tulla tuhansia viestejä määrätyistä kohteista, jotta esto tulee päälle, Säilä korostaa.

 

 Tätä vähän ihmettelen, että on tullut tällainen tilanne.

Hän ei osannut vastata, miksi esto vaikuttaa häiritsevän myös pienempiä sähköpostimääriä yksittäisistä Gmail-käyttäjistä puhumattakaan.

– Tätä vähän ihmettelen, että on tullut tällainen tilanne.

Säilä neuvoo käymään tilanteen läpi Telian asiakaspalvelun kanssa. Oikeuksia suuriin sähköpostimääriin myönnetään, kun voidaan vahvistaa että kyse ei ole kaapatuilla tietokoneilla harjoitettavasta spämmäyksestä.

"Päätöntä suodatusta"

Flo Appsin Tapio Nurminen ei ymmärrä Telian toimintaa. Hän sanoo Telian asiakaspalvelun pompotelleen heitä ympäriinsä.

– Suodatus vaikuttaa ihan päättömältä ja perustuu pelkkään lähetysvolyymiin. Muut operaattorit kaikkialla maailmassa pyrkivät tarkistamaan, onko lähetysten joukossa roskapostia ja suodattamaan niitä. Meidän tapauksessamme, kun esimerkiksi potilasjärjestöt lähettävät jäsenilleen viestejä, Telia katsoo potilasjärjestön lähettävän liikaa viestejä, eikä toimita niitä perille, Nurminen hämmästelee.

Telian Tommi Säilän mukaan viestimäärät ovat ainakin tässä vaiheessa tärkein suodatuksen kriteeri, koska määriä on helpointa seurata. Hänen mukaansa suodatuksessa käytetty teknologia on kuitenkin viimeisintä huutoa.

Käsipeliä

Yksi FloMembersin jäsen on Mäntsälän Taideyhdistys ry. Yhdistyksen edustaja kertoi IS Digitodaylle, että sähköpostien lähettäminen Telian asiakkaille on aiheuttanut ylimääräistä työtä tapahtumia järjestettäessä ja ilmoittautumisia vastaanotettaessa.

– Tapahtumaan rekisteröitymisen on tarkoitus lähettää vahvistus sähköpostiin. Ja sitä ei tule. Samalla pitäisi tulla automaattisesti lasku. Ja sellaista ei tule. Näitä on jouduttu manuaalisesti hoitamaan, kun ihmiset ovat huolestuneet. Olemme kopioineet viitenumeroita ja tilinumeroita ja lähettäneet niitä manuaalisesti sähköpostiin, koska se onnistuu.

– Automaattiset massapostitukset järjestelmän kautta eivät onnistu inet.fi-osoitteisiin. Ne häviävät lähettäjänkin näkymättömiin. Massa voi olla 10, 20 tai 50 viestiä, joista epämääräinen osa ei mene perille. Telia ei suhtaudu vakavasti tähän. Tämän pitäisi olla kiireellistä, eikä tilanteen pitäisi vaan antaa jatkua, edustaja tähdentää.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt