Digitoday

Hämmentävätkö sähköpostiin joka puolelta tulvivat gdpr-viestit? Toimi näin

Julkaistu:

GDPR
Erilaiset sähköpostiin paukkuvat gdpr-viestit aiheuttavat kysymyksiä. Miksi vain osa yrityksistä pyytää lupaa jatkaa mainosviestien lähettämistä?
Sähköpostit ovat viime viikkoina kiihtyvään tahtiin täyttyneet erilaisista tänään voimaan tulleeseen gdpr-tietosuoja-asetukseen liittyvistä tiedotteista ja tiedusteluista.

Osassa yrityksiltä ja organisaatioilta tulleista viesteistä kysytään lupaa yhteystietojen tallentamiseen ja sähköpostiviestittelyn jatkamiseen, osassa taas vain tiedotetaan yrityksen tietosuojasäännösten muutoksista.

– Sinun ei tarvitse tehdä mitään, mutta jos haluat lisätietoja, voit milloin tahansa tutustua tietosuojakäytäntöömme, todetaan erään yrityksen sähköpostissa.

– Sano Kyllä! ja saat meiltä jatkossakin etuseteleitä, trendejä & eksklusiivisia tarjouksia, anelee toinen.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kumpi on oikein? Miksi toiset tuntuvat tarvitsevan lisäluvan jatkuvaan viestittelyyn, mutta toiset eivät?

– Todennäköisesti molemmat ovat oikeassa. Se riippuu paljon yrityksen toiminnasta, vastaa tietosuojavaltuutettu Reijo Aarnio.

– Jos yritys ei ole saanut yhteystietoja sähköisen kaupankäynnin yhteydessä, se tarvitsee suostumuksen, jos sähköpostiosoitetta käytetään mainontaan.

Monet yritykset joutuvat kysymään vastaanottajilta suostumuksen sähköiseen mainontaan, sillä suostumuksen määritelmä on uudessa sääntelyssä hieman muuttunut. Eivät kuitenkaan kaikki, sillä osa yrityksistä on kysynyt lupaa sähköiseen mainontaan ja viestintään jo aiemmin tavalla, joka täyttää myös gdpr:n ehdot.

– He vain tiedottavat, että koska he ovat joutuneet käymään läpi omat järjestelmänsä, niin he kertovat omista käytännöistään jatkossa hieman toisella tavalla.

Monet käyttävät tilaisuutta hyväkseen päästäkseen eroon sähköpostimainonnasta, eivätkä yksinkertaisesti vastaa lupaa kyselevään sähköpostiin. Riittääkö tämä lopettamaan sähköpostimainonnan lupaa kyselevältä yritykseltä?

– Joo, sähköpostimainonnan kieltäminen on aina mahdollista kieltää, on ollut jo ennen tätä gdpr:ääkin, Aarnio vastaa.

Gdpr-asetuksen mukaan vastaanottajan on nimenomaan erityisesti hyväksyttävä sähköpostimainonta. Mainostaja ei siis säädöksen mukaan voi esimerkiksi tulkita vastaamatta jättämistä hyväksynnän merkiksi, vaikka joku viestissään näin väittäisikin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt