Digitoday

Skandaalit saivat Facebookin nöyräksi – harkitsee uskomatonta temppua

Julkaistu:

Facebook
Maksullinen Facebook ei enää ole pelkkä nettihuijausten aihe, vaan vakavasti harkittu vaihtoehto.
Maailman suurin yhteisöpalvelu Facebook on suurten kysymysten äärellä. Asiasta tietävät lähteet kertoivat uutistoimisto Bloombergille, että Facebook tutkii maksullisen version tuomista saataville. Suunnitelmat eivät ole valmiit, eivätkä ne välttämättä toteudu.

Mahdollisen maksullisen version taustalla on tietosuojaskandaali, joissa Facebookin käyttäjätietoja joutui miljoonittain vääriin käsiin Cambridge Analytica -nimiselle yritykselle.

Maksullinen Facebook olisi mainoksista vapaa. Se ei korvaisi ilmaisversiota, vaan tulisi sen rinnalle. Facebook on korostanut, että palvelusta tarjotaan aina ilmaista versiota. Siinä käyttäjät maksavat palvelusta omilla tiedoillaan, joita käytetään mainosten kohdentamiseen.

Bloombergin mukaan Facebookin perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg on sinänsä harkinnut maksullista versiota pitkään keinona poistaa yleinen syy lähteä palvelusta. Mutta vasta nyt siihen saattaa olla todellista kysyntää.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Tähän asti Facebookin käyttäjät ovat olleet tuote, jota yhteisöjätti on kaupannut menestyksekkäästi mainostajille – palvelun todellisille asiakkaille. Maksullinen vaihtoehto muuttaisi asetelmaa.

Bloombergin juttu jätti kuitenkin avoimeksi, keräisikö Facebook kaikesta huolimatta edelleen jotain tietoja myös maksavista käyttäjistä, vaikka tietoja ei käytettäisikään mainosten esittämiseen.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt