Digitoday

Oletko nähnyt tätä hyvin piilotettua valikkoa? Näin Facebook profiloi sinut

Julkaistu:

Facebook
Facebook tietää sinusta asioita, joita tuskin tiedät sen tietävän.
Facebook on joutunut viime aikoina tiukille tiedonkeruusta, jota se kohdistaa käyttäjiinsä. Yhtiön perustaja ja toimitusjohtaja Mark Zuckerberg perusteli tätä viimeksi tällä viikolla Yhdysvaltain kongressin kuulemistilaisuudessa. Hänen mukaansa tietoja kerätään mainosten kohdentamiseksi.

Tavallisen käyttäjän on kuitenkin käytännössä hyvin vaikea tietää, millaisen mainosprofiilin Facebook on hänestä rakentanut.

Asetuksia on mahdollista päästä katsomaan varsin hankalan valikkopolun takaa (pikkukolmio oikeassa yläkulmassa > asetukset > mainokset).


On kuitenkin yksinkertaisempikin tapa. Jos olet sisäänkirjautunut Facebookiin, pääset tätä linkkiä klikkaamalla mainosasetuksiisi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Asetukset jakautuvat useampaan kategoriaan ja niiden alakategoriaan. ”Omat kiinnostuksen kohteesi” ovat asioita, joista olet itse klikannut tykkääväsi Facebookissa. Huomaa, että kategorian alla on alavalintoja vaakasuunnassa.

Seuraava kohta, ”mainostajat, joiden kanssa olet ollut vuorovaikutuksessa”, on kiinnostava. Täältä löytyy firmoja, joille olet antanut sähköpostiosoitteesi ja he ovat antaneet ne edelleen Facebookille. Tarkoituksena on tunnistaa sinut Facebookissa ja myydä sinulle lisää tuotteita tai palveluita. Toisaalta täällä on myös firmoja, joiden sivuilla on Facebookin tekniikkaa ja joilla olet vieraillut. Facebook muistaa myös, kenen mainoksia olet klikannut. Ne löytyvät täältä.

Ehkä pelottavin kohta on ”Omat tietosi”, sillä sieltä löytyy asioita, joita et ole Facebookille varsinaisesti kertonut. ”Tietoja sinusta” perustuu itse antamiisi tietoihin, mutta kohta ”omat luokkasi” on erikoisempi.


Täällä saattaa esimerkiksi käydä ilmi, mitä sähköpostiohjelmaa käytät, millainen on asumismuotosi tai mikä on lastesi ikähaarukka – vaikka et olisi kertonut Facebookille, että sinulla edes on lapsia. Amerikkalaiskäyttäjien suhteen Facebook tekee jopa tulkinnan käyttäjän poliittisesta kannasta, kertoo Fox News.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Seuraavassa kohdassa, mainosasetuksissa, voit säätää käyttääkö Facebook tietojasi mainosten kohdentamiseen. Saatat haluta muuttaa ainakin kohdan ”mainokset ja yhteisötoimintasi”. Jos asetus on päällä, toimit ehkä tietämättäsi mainostajien mannekiinina. Silloin palvelua markkinoidaan kavereillesi sinun tykkäämänäsi.

Alla on kuvakaappaukset kahden nimettömänä pystyttelevän Facebook-käyttäjän omista tiedoista. Kummassakaan tapauksessa aivan kaikki tulkinnat eivät ole oikein.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt