Digitoday

”Masentavaa ja ahdistavaa”: Tutkijat löysivät aiheen, jota pelintekijät pelkäävät

Julkaistu:

Videopelit
Pelit voivat opettaa taloutta monin tavoin, mutta varsinaiset talouspelit ovat harvassa.
Videopelit voivat opettaa henkilökohtaista taloudenpitoa, mutta se on parasta tehdä huomaamatta. Pelitutkija Olli Raatikaisen mukaan pelinkehittäjät pelkäävät taloutta aiheena, koska se on vastoin pelaamisen perustarkoitusta eli todellisuuden pakenemista.

– Pelaaminen voi silloin olla liian tylsää ja arkipäiväistä, tai masentavaa ja ahdistavaa. Miksi pelaisin sellaista peliä, joka ei ole yhtään arkea kivempi, Raatikainen hahmottaa.

100 000 videopeliä

Raatikainen ja taloustieteen professori Panu Kalmi pitivät Minä&tiede: Pelit talousoppimisen tukena -nimisen luennon keskiviikkona Vaasan yliopistolla ja torstaina Seinäjoella.

Heillä oli tarkasteltavanaan hulppeat 100 000 videopeliä noin 40 vuodelta. Niistä noin 1300:n katsottiin sisältävän taloudellisia elementtejä. Vain 92 peliä laskettiin varsinaisiksi arvostelu- tai myyntimenestyksiksi. Mobiilipelejä ei tarkasteltu.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Henkilökohtaista taloutta käsittelevät pelit ovat kiven alla, lähinnä sellaisia olivat 1980-luvun osakemarkkinasimulaattorit. Myös konsolivalmistajat arastelevat rakentaa pelejä aiheen ympärille.

– Uniikkeja peli-ideoita [talouteen liittyen] on todella vähän, Raatikainen korostaa.

Raatikainen pitää pelejä kuitenkin lupaavana tapana opettaa taloutta – etenkin nuoremmille pelaajille, joita oikea maailma ei toivottavasti vielä ahdista liikaa. Ja toisaalta aikuisille, jos opettaminen tapahtuu luontevasti pelin tiimellyksessä.

– Aina peleistä jotakin oppii, vaikka ne olisivat kuinka yksinkertaisia. Se riippuu myös siitä, onko pelillä jokin opetustavoite, vai oppiiko pelaaja taloudesta vaivihkaa pelaamisen myötä tiedostamatta sitä, Raatikainen pohtii.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Nämä pelit opettavat salaa

Taloutta vaivihkaa opettaneista peleistä tunnetuimpia ovat SimCity ja Civilization eri osineen. Kolmas äärisuosittu esimerkki on Minecraft. Näissä kaikissa pitää kerätä resursseja ja käyttää niitä pelissä etenemiseen.

Suosittu maataloussimulaattorisarja Farm Simulator puolestaan pistää pelaajan maajussin hommiin ja pakottaa punnitsemaan viljelyn tuotantokuluja peltojen odotettuun tuottoon. Jalkapallomanagerointisarja Football Manager opettaa liiketaloutta esimerkiksi pelaajien ostamisen ja myymisen kautta.

Velkaantuminen seis

Pelitutkija näkee peleissä potentiaalia muun muassa nuorten ylivelkaantumisen estämiseen.

Jos pelit eivät opeta talouden täysiä lainalaisuuksia, niin vähintäänkin ne opettavat, "miten talous ei ainakaan toimi", Olli Raatikainen naurahtaa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt