Klassikko pantiin uusiksi – World of Tanksin takana on nyt myös suomalaisia - Digitoday - Ilta-Sanomat

Klassikko pantiin uusiksi – World of Tanksin takana on nyt myös suomalaisia

Julkaistu: 24.3.2018 16:00

World of Tanks mullisti aikoinaan internetin moninpelikenttää. Kahdeksan vuotta julkaisunsa jälkeen peli on kokenut massiivisen uudistuksen.

Ilmaiseksi pelattava nettisotapeli World of Tanks porskuttaa vahvasti pelimaailman etulinjassa, eikä kahdeksan vuoden ikäinen peli näy hiipuvan jatkossakaan. Sen eri versioilla on jo yli 160 miljoonaa pelaajaa, ja pelkästään pc-versiota takoo yli 120 miljoonaa ihmistä.

Pelin uunituore 1.0-versio uudistaa sitä rajusti ja luo pohjan, jolla pelin uskotaan porskuttavan pitkälle toiselle vuosikymmenelleen.

Pelin räjähtävä menestys mullisti aikoinaan pelimarkkinoita monella tapaa, sillä se oli ensimmäinen länsimaissa valtavirtaan noussut ilmaispelattava online-peli. Harva uskoi tuolloin ilmaisten pelien mahdollisuuksiin, mutta riittävän hyvä peli ja pelaajaystävälliset mikromaksut todistivat free to play -pelien toimivuuden.

Online-panssarisodan menestys on kasvattanut Valkovenäjällä perustetusta Wargaming.Net-yhtiöstä ympäri maailmaa operoivan peliyhtiön, jolla on tuhansia työntekijöitä ja toimipisteitä useimmilla mantereilla.

Studio myös Suomessa

Yhtiö laajentui puolitoista vuotta sitten myös Suomeen ostamalla helsinkiläisen Boomlagoon-pelistudion. Yhtiö on myös värvännyt sisäpiiriinsä myös joukon suomalaisia pitkän linjan pelialan ammattilaisia, joita toimitusjohtaja Victor Kislyi kutsuu leikkisästi omaksi suomalaismafiakseen.

Esimerkiksi aiemmin Remedy Entertainment -studiota luotsannut Matias Myllyrinne on tehnyt tärkeää työtä koordinoidessaan Wargamingin eri studioiden toimintaa ja yhdistäessään näiden eri teknologia-alustoja.

– Suomalaiset ovat tuoneet päätöksentekoomme loogisuutta ja rauhallisuutta, naurahtaa Wargamingin Euroopan-johtaja Jean-Marc Codsi.

– On todella hyvä, kun kahden ääripään – venäläisen ja amerikkalaisen kuumapäisyyden – välissä on suomalaista kylmäpäisyyttä, ja he uskaltavat käskeä kaikkia olemaan hiljaa.

Kenties tätä sovittelukykyä on tarvittu myös World of Tanksin tulevaisuuden suuntaviivoja maalattaessa, sillä yli kolmen vuoden ajan työstetty 1.0-versio on peliyhtiölle mittava harppaus. Se ei ole pelkkä grafiikkapäivitys, vaan varsinaisen pelin rinnalla työstetty täydellinen teknologiauudistus, jonka varaan yhtiö nojaa taas seuraavan vuosikymmenen.

Sota on kaunista – grafiikaltaan

Ensisilmäyksellä tankkisota näyttää entiseltään, mitä nyt kauniimmalta.

Maisemissa on enemmän yksityiskohtia, räjähdykset repivät maata auki, vaunut likaantuvat ajaessaan ja pusikko heiluu pakokaasujen voimasta.

Alusta alkaen uusiksi rakennettujen karttojen, värikkäämpien maisemien ja pikkutarkalla hd-grafiikalla toteutettujen panssarien lisäksi pelimoottorissa on paljon uutta potentiaalia ja toiminnallisuutta, jonka avulla voidaan toteuttaa tulevaisuudessa paljon nykyistä suurempia nettisotia.

Esimerkiksi pelikenttien maksimikoko on nyt huikeat 32 x 32 kilometriä kanttiinsa, ja peli pystyy piirtämään maisemat 1,4 kilometrin sijaan jopa 25 kilometrin etäisyydelle. Todennäköisesti nykyisten 15 vs 15- ja 30 vs 30 -taistelujen lisäksi tulevaisuudessa päästään tankkisotimaan vieläkin suuremmilla panssariarmeijoilla.

– Nyt tankkisota haastaa jo itse Hollywoodin. 1.0 on pelille uusi alku, uusi elämä, uudet 10 vuotta, tiivistää Wargamingin johtaja Victor Kislyi, joka on luotsannut yritystä sen perustamisesta saakka, vuodesta 1998.

Pelit kohtaavat tosielämän

Kahdeksan vuoden aikana World of Tanks nosti nipin napin hengissä kituuttavan yhtiön pelimaailman raskaaseen sarjaan, ja peliin on julkaistu yli 70 päivitystä. Kahden maan muutaman kymmenen panssarin arsenaali on kasvanut yhdeksään valtioon ja yli 550 vaunuun, rynnäkkötykkiin ja telatykkiin.

Ruotsalaisvaunut tulivat mukaan päivityksenä jokin aika sitten.

Jatkuva laajentuminen, kehittyminen, uusien pelitilojen kokeileminen ja ennen kaikkea avarasydäminen uusien valtioiden tuominen tankkipeliin onkin ollut yksi sen suosion jatkuvuuden ja kasvun syistä. Vaikka pelattavuudesta ja yhteisöstä onkin vaihtelevia mielipiteitä, niin panssariretkien vaihtelevuus on tarjonnut aina elämyksiä. Esimerkiksi Tšekkoslovakian ja Ruotsin asevoimien sotia edeltäneen, aikaisen ja jälkeisen panssarikaluston mallintaminen peliin on ollut omiaan avartamaan monien sotahistoriallista näkökulmaa.

World of Tanks -yhteistyö maailman sotamuseoiden – kuten Ruotsin Arsenalen-panssarimuseon – kanssa luo sekin vahvaa kytköstä todellisen maailman tekniikasta ja historiasta kiinnostuneiden ja pelaajien välille. Tämä on näkynyt vahvasti museoiden kävijämäärissä, myös Suomessa Parolan panssarimuseossa .

Ei siis ihme, että World of Tanksista on kasvanut enemmän kuin pelkkä peli. Sen lisäksi, että se on Wargaming.Netin kultaa lypsävä lehmä, peli on myös tuonut ihmisiä yhteen ja tarjoaa elämyksiä niin pelin sisällä kuin ulkopuolella. Sen pitäminen ajanmukaisena ja kiinnostavana onkin yhtiölle elintärkeää, vaikka Wargaming.Net onkin julkaissut vuosien mittaan myös muita pelejä, kuten World of Warplanes, World of Warships, Master of Orion, Total War: Arena, Hybrid Wars sekä pc-hittiensä konsoli- ja mobiiliversioita.

World of Tanks on ilmainen internet-moninpeli, jonka PC-version ladata maksutta osoitteesta www.worldoftanks.eu. Peli sisältää vapaaehtoisia mikromaksuja. Peli on saatavissa eri muodoissaan myös PlayStation 4- ja Xbox One -konsoleille sekä mobiilialustoille.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?