Suomalainen tietoturvaguru vaatii lakia estämään Facebookin vaaliurkinnan: ”Se on uhka demokratialle”

F-Securen Hyppönen kieltäisi lailla some-palveluita myymästä käyttäjien profiilidataa vaalikampanjointiin.

22.3.2018 20:06

Uudet sosiaalisen median käyttäjät, älkää jakako puhelinluetteloanne verkkopalvelulle, vaikka se sitä pyytää. Tällaisen toiveen lähettää F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.

– Jos se on jo jaettu, sille ei enää mitään voi. Tässä kävi niin, että olemme rakentaneet hirviön, Hyppönen huokaisee.

  • Yllä olevalla videolla Facebookin johtaja Mark Zuckerberg kommentoi kohua.

Hyppönen itse ei ole koskaan ollut Facebookissa, mutta koska hänen ystävänsä ovat jakaneet puhelin- tai osoiteluetteloitaan sosiaalisessa mediassa, tietää Facebook myös hänestä vaikka mitä.

– Sille on syntynyt kuva minusta sen perusteella, mitä ystäväpiirini tekee, harrastaa ja kommentoi. Onhan se karmivaa.

Google on vastaava palvelu, joka pystyy keräämään dataa niin laajasti eri palveluista ja erilaisista kommunikaatiotavoista, että se pystyy maalaamaan yllättävän tarkan kuvan kenestä tahansa.

Vaikka se on väärinkäytöksissä epämiellyttävää, käyttäjät ovat kaiken tämän hyväksyneet aikanaan ottaessaan palvelun käyttöön, Hyppönen muistuttaa.

– Nyt sitten, kun se nähdään käytännössä, ihmiset ovat yllättyneitä ja närkästyneitä.

Delete Facebook -kampanja on käynnissä ja lähtijöitä on jo ollut. Hyppönen ei silti usko, että moni lähtee kokonaan, niin iso osa ihmisten elämänpiiristä on sinne siirtynyt. Sen sijaan Facebookin itsensä on pakko jotenkin muuttua.

F-Securen tutkimusjohtaja Mikko Hyppönen.

Profiilidatan myyminen vaalikampanjointiin pitäisi kieltää lailla

Hyppösen mielestä pitäisi lailla kieltää, että vaalikampanjat saavat ostaa some-palveluilta äänestäjien profiilitietoja ja käyttää niitä manipulointiin.

Profiiileista voidaan etsiä kampanjan kannalta oleellisimmat äänestäjät, kuten kannastaan epävarmat ja kohdentaa heihin täsmämainoksia.

– Äänestäjä kuvittelee, että hänen verkossa näkemänsä mainonta on samanlaista kuin reaalimaailmassa, että muutkin näkevät saman kuin hän, mutta kukaan muu ei näe niitä viestejä, koska ne on räätälöity juuri hänelle. Tämän takia on vaarallista, että mainostajille tarkoitetut profiilit käytetäänkin vaalikampanjointiin. Se on uhka demokratialle.

Esimerkiksi Japanissa laki on Hyppösen mukaan jo pitkään kieltänyt sosiaalisen median palveluita myymästä käyttäjien profiilidataa vaalikampanjoiden käyttöön.

Laki vaikuttaisi vain virallisiin vaalikampanjoihin, ei esimerkiksi Venäjän vaikuttamisyrityksiin, Hyppönen sanoo. Hänen mielestään se olisi kuitenkin todennäköisesti vaikuttanut Cambridge Analytica -tapaukseen.

– Se oli ihan virallisen vaalikampanjan palkkaamaa toimintaa. He keräsivät käyttäjien tietoja ja automaattiprofiloinnilla lähettivät heille viestejä. Jos se olisi ollut laitonta, niin eivät he varmaan olisi tehneet sitä.

Avainasia käyttäjien herättäminen

Hyppösen mielestä oleellista on, että ihmisten mielipiteiden manipulointi toimii ainoastaan niin kauan kuin käyttäjät eivät tiedä, että sitä tehdään.

– Avainasia, joilla näitä ongelmia vastaan pystyy taistelemaan, on käyttäjien herättäminen ja tietoisuuden lisääminen.

New York Times ja Guardian kertoivat hiljattain, että Facebookin kirjautumista hyödyntänyt "thisisyourdigitallife"-niminen sovellus keräsi tietoja myös sitä käyttäneiden ihmisten Facebook-kavereiden profiileista.

Kerätyt tiedot luovutettiin analytiikka- ja sosiaalisen median profilointiyritykselle Cambridge Analyticalle, ja niitä hyödynnettiin Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin vaalikampanjassa. Cambridge Analytican Britannian-yhtiö oli mukana myös brexitiä ajaneessa Leave.EU-kampanjassa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?