Hittipeli ei tunne rajoja: Ennätyksiä rikki, mobiilipeli tuli vaivihkaa

Julkaistu:

Videopelit
Superhitti PUBGin pc- ja konsoliversiot saavat kaverikseen mobiilipelin. Pelaajia on jo yli 35 miljoonaa.
Viime vuoden yllätyspelihitiksi nousseen PlayerUnknown’s Battlegroundsin eli PUBG in suosio ei tunnu tuntevan rajoja.

PUBG on niin sanottu battle royale- peli eli eloonjäämistaistelu tai ”nälkäpeli”. Pelaajat hyppäävät lentokoneesta saarelle, josta löytyy sattumanvaraisesti aseita, ajoneuvoja sekä lääkintäpakkauksia. Viimeisenä elossa oleva pelaaja tai joukkue voittaa pelin. Kutistuva pelialue ajaa pelaajia toistensa kimppuun.

Pelintekijä Bluehole tiedotti peliä myydyn yli 35 miljoonaa kappaletta pc:lle ja Xbox Onelle. Microsoftin eksklusiivisella konsoliversiolla on yli 5 miljoonaa pelaajaa, mitä voi pitää merkittävänä saavutuksena.

Samaan aikaan PUBGista on julkaistu vähin äänin mobiiliversio. Kysymys on mobiilipeleille yleisestä soft launchista, jossa peli tuodaan vain yhdelle markkina-alueelle – tässä tapauksessa Kanadaan – jossa saatujen kokemusten perusteella se hienosäädetään valmiiksi maailmanlaajuista julkaisua varten.

Googlen Kanadan-Play-kaupassa PUBG on saanut poikeuksellisen korkean 4,9 tähden käyttäjäarvosanan, mutta ääniä on annettu vasta vajaat 4000. Samaan aikaan aiheesta käytävässä Reddit-keskustelussa reaktio on kaksijakoinen. Mobiiliversion pelattavuutta kritisoidaan, mutta samaan aikaan jopa 100 pelaajan pelin sujuvuutta ihastellaan.

Pelin kehittäjä Bluehole kertoi myös taannoin suunnitelmistaan PUBGin tulevaisuuden suhteen. Peliin avataan uusi ja aiempaa pienempi 4 x 4 kilometrin kartta testikäyttöön, minkä lisäksi kehitteillä on uusi iso 8 x 8 kilometrin kartta.

Lisäksi työn alla on uusia pelimuotoja, aseita sekä ajoneuvoja. Lisäksi sekä ensimmäisen että kolmannen persoonan näkymän animaatiot uudistetaan. Pelihahmoja rikastetaan myös eleillä (emotes), ja peliin lisätään saavutukset, kaverilistat ja pelinsisäinen äänikeskustelu.

Fysiikkamoottorikin kokee parannuksia, sillä ammusten ballistiikkaa kehitetään suhteessa ajoneuvojen ja raajojen läpäisyyn. Pelin äänimaailmaa rikastetaan ja alun laskuvarjohyppyä kehitetään. Peliä viilataan myös yhä paremmin esportsiin sopivaksi.