Suomalaisia jymäytettiin verkossa 12 000 kertaa – nyt on apua tarjolla

Julkaistu:

Verkkohuijaukset
Kaupan ja ja turvallisuusalan toimijat käynnistivät verkkohuijausten vastaisen kampanjan.
Poliisille ilmoitettiin vuonna 2017 lähes 12 000 petosta, joiden tekopaikka oli internet. Samaan aikaan Kilpailu- ja kuluttajavirastoon (KKV) otettiin yhteyttä huijauksista ja tilausansoista 1453 kertaa, kertoo Kaupan liitto ry tiedotteessaan.

Tilausansalla tarkoitetaan ihmisen harhauttamista liittymään maksullisen palvelun asiakkaaksi. Tyypillisesti tämä tapahtuu esimerkiksi euron puhelin -tarjouksilla, joissa pyydetään uhrin maksukorttitiedot ”toimituskuluja” varten. Huijaussivustot saattavat myös kerätä luottamuksellisia tietoja tai yrittää asentaa haittaohjelmaa tietokoneelle.

Lisäksi verkossa tehdään ”perinteisiä” huijauksia, joissa myyjällä ei ole aikomustakaan toimittaa tavaraa maksun saatuaan. Näissä tapauksessa ostajakandidaatteja pyritään harhauttamaan kiireellä ja poikkeuksellisen pienellä hinnalla, jolle on keksitty hyvä selitys.

Hyvin yleistä on myös yritysten nimien ja tuotemerkkien väärinkäyttö. Viime aikoina huijauksia on tehty muun muassa S-ryhmän, Lidilin, Prisman, Gigantin Vattenfallin, pankkien ja HBO Nordicin nimissä.

Kuluttajaliitto on avannut Huijausinfo.fi-verkkosivuston, jolla jaetaan tietoa verkkohuijauksista sekä annetaan neuvoja huijauksen selvittelyihin. Esimerkiksi KKV muistuttaa, että huijatuksi joutumisesta ei tulisi vaieta eikä sitä tulisi hävetä. Kun asia tuodaan viranomaisten tietoon erilaisista, sitä paremmin he voivat niihin puuttua.

Varo huijareita verkossa -viestintäkampanjan ovat toteuttaneet Kaupan liitto, Kuluttajaliitto, Kilpailu- ja kuluttajavirasto, Poliisi, Tulli, Tukes, Viestintävirasto sekä Euroopan kuluttajakeskus.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt