S-ryhmän uusi maksutapa kaupan kassoilla saattaa viedä Suomen ihan omille teilleen

Julkaistu:

Mobiilimaksaminen
Maksujärjestelmien kehittäjä epäilee, että S-ryhmän käyttöön tuleva MobilePay-mobiilimaksu saattaa vakiinnuttaa Suomeen ratkaisun, jota muualla maailmassa ei juuri käytetä.
S-ryhmä kertoi tiistaina, että se ottaa käyttöön kaupoissaan Danske Bankin MobilePay-mobiilimaksamisen.

Ratkaisu on erilainen kuin aiemmin nähdyt mobiilimaksamistavat. MobilePay perustuu lähimaksamisen eli nfc:n sijaan bluetooth-tekniikkaan. Kaikki eivät ole tästä vilpittömän innoissaan.

– Puhelinvalmistajien suoraan tukemat nfc-pohjaiset maksuominaisuudet ovat käyttömukavuudeltaan parempia, sillä ne avautuvat maksutilanteessa aina automaattisesti, huomauttaa mobiilimaksuratkaisuja räätälöivän Qvik Oy:n suunnittelujohtaja Matias Pietilä.

Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että bluetooth-maksaja joutuu avaamaan puhelinsovelluksen aloittaakseen maksutapahtuman. Myös bluetooth on kytkettävä usein erikseen päälle, sillä se ei ole läheskään kaikilla oletusarvoisesti käytössä.

Pietilän mukaan tärkein syy bluetoothin käyttöön iPhone-puhelimissa on siinä, että Apple ei päästä ohjelmistokehittäjiä käsiksi puhelimen nfc-siruun. Pitämällä sen hallinnan kokonaan itsellään yhtiö pyrkii hallitsemaan kaikkea iPhonejen kautta kulkevaa rahaliikennettä.

Tämä on merkittävä tulonlähde, sillä maksunvälittäjät ottavat osuutensa jokaisesta rahansiirrosta.

Pietilän mukaan S-ryhmän ratkaisu olisi ollut mahdollista toteuttaa puhtaalta pöydältä siten, että Android-käyttäjät maksavat helppokäyttöisemmällä nfc-lähimaksulla ja iOS-käyttäjät bluetoothilla.

Näppärin ei aina voita

Suunnittelujohtaja muistuttaa, että teknisesti paras ratkaisu ei aina voita. Esimerkiksi Kiinassa käytettävä WeChatin QR-koodien lukemiseen perustuva tekniikka on vakiinnuttanut asemansa. Se ei ollut vaihtoehdoista yksinkertaisin, mutta toimii kaikkialla samalla tavalla.

Pietilä näkee nykyisessä kehityskulussa vaaran, jossa Pohjoismaat päätyvät mobiilimaksamisessa muun maailman kanssa yhteensopimattomaan tilaan.

 

Jos MobilePay saa ison roolin, voi olla, että suomalaispankit lähtevät omaan suuntaansa.

– Jos MobilePay saa ison roolin, voi olla, että suomalaispankit lähtevät omaan suuntaansa.

Tällä hetkellä esimerkiksi Nordean maksuratkaisu perustuu nfc-lähimaksamiseen. Apple-laitteilla pankki on taipunut käyttämään maksamiseen Apple Payta.

Muualla maailmassa maksetaan nfc:llä, iOS-käyttäjät Apple Paylla ja Android-käyttäjät omien pankkiensa tai muiden maksunvälittäjien ratkaisuilla. Tämä voi johtaa tilanteeseen, jossa suomalaisten käyttämät maksuratkaisut eivät toimi ulkomaille mentäessä.

Kuluttajalle hyvin sekavaa

Pietilä pitää mobiilimaksamisen kenttää Suomessa tällä hetkellä hyvin kaoottisena ja sekavana.

– Tilanne on hassu. Kentällä on suuri määrä mobiililompakoita. Osa toimii vain nettikaupassa, osa kivijalassa. Osa on päällekkäisiä, osa ei, Pietilä sanoo.

– Pivo, Siirto, Mobile Pay, Masterpass, Nordea Wallet, Aktia Wallet ja Apple Pay. Merkittävin toistaiseksi puuttuva on Google Pay eli entinen Android Pay, Pietilä luettelee.

Suomessa on muuhun maailmaan verrattuna myös sikäli erikoinen tilanne, että jako debit- eli entisen pankkikorttimaksamisen ja creditin eli luottokorttimaksamisen välillä on vahva. Moni maksaa kaupan kassalla mielellään debitillä, joka veloitetaan suoraan tililtä. Luottokorttiyhtiöt patistaisivat mielellään ihmisiä luotolla maksamiseen. Monessa maassa korttien lähimaksun veloituspuoli on credit, kun se Suomessa on debit.

Pietilä huomauttaa, että tilanne muuttuu uudelleen viimeistään syksyllä 2019 käyttöön otettavan PSD2-maksupalveludirektiivin myötä. Tämän myötä pankkien on avattava rajapintojaan ulkopuolisille, jotta nämä voivat hyödyntää tilitietopalveluja ja maksutoimeksiantoja. Tällöin on mahdollista, että maksunvälittäjinä toimivat korttiyhtiöt katoavat yhtälöstä ja maksunvälittäjä hakee rahat suoraan asiakkaan tililtä.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt