Digitoday

Teitkö Facebookissa kuvallasi Hollywood-kaunotar -hittitestin? Seurauksena voi olla kova määrä sähköistä mainontaa

Julkaistu: , Päivitetty:

Facebook-testit
Facebookissa levinnyt hittisovellus väittää tekevänsä käyttäjistä ”Hollywood-kaunottaria”. Samalla se kuitenkin kerää tietoa käyttäjistään.
Facebookissa kiertää usein ystävien jakamana ja tekemänä erilaisia testejä. Yksi viime aikojen suosituimmista on ”Can We Turn Your Most Beautiful Photo Into A Hollywood Beauty?”, johon käyttäjä kirjautuu Facebook-tunnuksillaan, ja antaa sovellukselle muokattavaksi jonkun kasvokuvan Facebook-kansioistaan. Tämän jälkeen ohjelma muokkaa kuvan näyttämään ”Hollywood-tähdeltä”.

Sovellusta tarjoaa Nametests.com, tai oikeastaan sen takana oleva Social sweethearts GmbH. Testin tekniikan taas on kehittänyt venäläinen FaceApp. Molemmat ovat palveluita, joiden tapa kerätä käyttäjien tietoja on herättänyt kysymyksiä.

Kasvoja muokkaava FaceApp-sovellus nousi hitiksi noin vuosi sitten. Sovelluksen tietosuojakäytännön mukaan se haluaa käyttäjältä kuvien lisäksi myös muita tietoja, joilla käyttäjä ja tämän laite voidaan yksilöidä.

Nametests.com taas on aiemmin jakanut Facebookissa testejä, joilla mainostekstien mukaan löytää esimerkiksi ”sielunkumppaninsa” tai ”kaksoisolentonsa”. Testien epäiltiin kartoittavan esimerkiksi käyttäjien kaveriverkostoja.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Palveluntarjoaja kiistää vastuun

Uusin Hollywood-kuvatesti ei edellisten tapaan perustu käyttäjän ystävälistoihin. Social sweethearts -yhtiön pitkät käyttäjä- ja yksityisyysehdot kuitenkin kertovat, mihin testin tehneiden tietoja voidaan käyttää.

Facebook-tiedoista palvelu kerää käyttäjän julkiseksi määrittämiä tietoja, kuten nimen, profiili- ja kansikuvan, sukupuolen ja erilaiset verkostot kuten koulun ja työpaikan. Tietoihin voivat kuulua myös sähköpostiosoitteet ja muut tiedot, joihin pääsyä käyttäjä ei ole estänyt sovelluksilta.

Yksityisyysehdoissa mainitaan, että sovelluksen käyttäjä antaa luvan sähköiseen mainontaan, joka voi liittyä varsin laajaan tuote- ja palvelukirjoon. Yksityisyysehdoissa mainitaan myös, että mainostaminen vaatii EU-alueella kuitenkin käyttäjältä erillisen luvan.

Mainostettavien asioiden listalta löytyvät muun muassa autot, tuotenäytteet, kupongit, alennukset, lainat, rahoitukset, vakuutukset, matkailu, verkkoyhteisöt, verkkovisailut, persoonallisuustestit, älypuhelimet, mobiilipelit, selainlaajennukset, ohjelmistot, muoti, kosmetiikka ja niin edelleen.

Mainontaa voidaan tarjota esimerkiksi sähköpostilla tai selaimen kautta näytölle ilmestyvillä push-ilmoituksilla.

Erilaisten mainostuslupien antamisen kanssa kannattaa olla tarkkana, sillä monilla palveluilla tai verkkosivuilla on tapana piilottaa tai yhdistää niitä siten, ettei käyttäjä välttämättä helposti ymmärrä, mihin on myöntynyt. Erittäin varoittavana esimerkkinä tästä ovat niin sanotut tilausansat, joissa käyttäjä houkutellaan huomaamattaan antamaan lupa kalliiseen kuukausilaskutukseen.

Social sweethearts -sivuston käyttäjäehdoissa sivusto vetäytyy myös lähes kaikesta vastuusta. Käyttäjäehtojen mukaan palvelun tarjoajalla ei ole vastuuta sivuston laadusta, luotettavuudesta tai turvallisuudesta, eikä ole velvollinen korvaamaan mahdollisia vahinkoja.

Nametestsin mukaan niiden toiminta noudattaa Saksan yksityisyydensuojalakia. Yhtiön mukaan tietoja ei myydä ulkopuolisille ja käyttäjät voivat määritellä jakamansa tiedot ja halutessaan poistaa ne.

Juttua päivitetty 25.2. klo 13.24: Loppuun lisätty yrityksen kommentteja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt